KristinaRT
En anhörig ha fått ett jättefint handfat från Höganäs saltglaserat, som är tänkt att sättas in i ett badrum som ska renoveras till sommaren. Handfatet är av denna typ:
Saltglaserat handfat från Höganäs med ovanliga avrinningsdimensioner, tänkt för industrimiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man tydligt ser är det inga standarddimensioner på avrinning och röranslutningar.... Egentligen är väl denna typ av handfat tänkta att sitta i industrier, laboratorier o dyl, så någonstans måste det finnas något sätt att lösa inkopplingen, men jag hittar inget om hur man praktiskt går till väga :confused:

Idéer eller förslag?
 
KristinaRT
Ingen?!?!?
 
KristinaRT skrev:
…Som man tydligt ser är det inga standarddimensioner på avrinning och röranslutningar....
Som jag ser det, ser man över huvud taget ingenting av hur anslutningsstosen ser ut, eller vilka mått den har.
Komplettera gärna med bilder från båda hållen och måttuppgifter, så går det kanske att hitta en lösning.
 
KristinaRT
Jag hat inte de exakta måtten, men hittade följande närbilder på anslutningen. Det säger sig själv att en sådan ansutning som den i bilden där handfatet är monterad på en benställning INTE är estetiskt acceptabel i ett badrum :)

Brun keramikflaska med udda form och öppning som liknar en röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handfat monterat på en svart metallställning med synligt, oestetiskt avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Jag har aldrig sett något liknande.

Är det en grov gänga på anslutningen eller är den bara "ribbad".
 
KristinaRT
Jag tror det är en grov gänga....
 
Jag tror nog att det bara ser ut som en gänga. Noggranheten vid tillverkningen av såna där är nog inte särskilt stor och med lite rillor på stosen är det nog lättare att få tätt och få muffen att sitta fast jämfört med om den varit helt slät.
Enklast kanske är en bit gummislang mellan ho och valfritt avlopp. Det kanske räcker med en decimeter och sen lite rostfria klammer på det så har man nog gjort vad man kan.
 
KristinaRT
Stefan1972 skrev:
Jag tror nog att det bara ser ut som en gänga. Noggranheten vid tillverkningen av såna där är nog inte särskilt stor och med lite rillor på stosen är det nog lättare att få tätt och få muffen att sitta fast jämfört med om den varit helt slät.
Enklast kanske är en bit gummislang mellan ho och valfritt avlopp. Det kanske räcker med en decimeter och sen lite rostfria klammer på det så har man nog gjort vad man kan.
Men blir det estetiskt tilltalande?
 
Tja smaken är ju som baken men de där hoarna är ju inte tillverkade för att vara estetiska på något vis från början och färdiga estetiskt snygga avlopp till dem kanske blir svårt. Då får man ju göra det bästa av situationen. Eller så kanske man skulle ha valt en annan ho från början.
 
KristinaRT
Men hon är estetiskt tilltalande, ur ett funkis-perspektiv!
Men jag förstår vad du menar. Man kanske kan sätta det på någon form av "piedestal" och gömma anslutningen där....
 
Jo jag förstår hur du menar men ska man införliva dylika attiraljer i ett modern hem med ett väldigt strikt estetiskt tänkande så är det ju alltid nånting det faller på. Annars är det ju ett ypperligt tillfälle att ta fram ett avlopp till dem då? Kanske finns fler som vill ha likadana hoar. Framtida storsäljare kanske.........
 
S
Stefan1972 skrev:
Jo jag förstår hur du menar men ska man införliva dylika attiraljer i ett modern hem med ett väldigt strikt estetiskt tänkande så är det ju alltid nånting det faller på. Annars är det ju ett ypperligt tillfälle att ta fram ett avlopp till dem då? Kanske finns fler som vill ha likadana hoar. Framtida storsäljare kanske.........
alla gör inte enligt vad som är modernt. finns dom som även vill blanda
 
kulle
Vattenlåset som hör till ser ut att vara gjutet det oxå
Gjutet vattenlås och dess delar på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
En sådan ho önskar jag mig också. Hur löste du det med avloppet? Är bilderna på den svetsade ställningen din eller lånad? Jag har själv tänkt mig en sådan lösning (när jag får tag i en fin och inte allför dyr Höganäsho) men inte sett det på bild tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.