Jag är på jakt efter ett enkelt och billigt sätt att värmar mitt garage/förråd till ca 10 grader året runt. Utanför Stockholm

Det är ca 5x4m stort och kommer få 95+45 issolering i väggarna och något sånt i taket också. Oisolerad platta med klinker som golv. Inga fönster men en ganska tunn garageport (3-4cm)

Vad är billigast räknat på typ 10 år?
 
Jag hade nog investerat i en luftvärmepump, fördelarna är ju fläkten som cirkulerar luften och torkar utrymmet snabbare, är det riktigt fuktigt kan man även köra en stund på avfuktning. Sedan kan det vara skönt på sommaren att köra lite kyla om man pysslar i garaget. Har inte räknat på elförbrukning eller investeringskostnad men gissar att du ändå tjänar på att montera en värmepump.
 
Lvp med snabbkoppling får inte säljas längre så den kan bli svår att få tag i.
 
Har du någon källa på det?
 
Ja, dom får inte säljas utan installation av en certifierad kyltekniker. Det är inte samma sak som att dom inte får säljas alls.
Det finns fortfarande butiker som säljer dom över disk. Då brukar man få fylla i ett papper där man garanterar att man tänker anlita en certifierad installatör. Om det är rätt eller inte vet jag inte...
 
Så skulle jag lätt jaga en sådan pump, alt låna/köpa vacuumpump och göra jobbet själv.
 
Tips på sådan butik? Gärna över nätet, inom EU. Min värmepump i garaget sade just upp sig...
 
Kolla bara vad du kan ställa in tempen på?
De jag haft har haft minsta temp 16 grader.
 
Såg faktiskt ut som att det bara är Harald Nyborg av ovanstående som fortfarande säljer den.
Oroväckande att de enligt vissa inte får säljas längre? Har för mig att det fanns 3-4 tusenkronors pumpar förut?
Men den har 8 graders funktion.

Frågan då är om det är värt det, hur lång tid krävs för att räkna hem den om jag bara tänker köra 10 grader i garaget?
 
Skulle faktiskt nämna detta, direktverkande el med värmefläkt eller dyligt, nästintill gratis installation, samt låg förbrukning när du håller låg temp.

Ej lönt att lägga 20' på en luftvärmepump, Jula hade förr billiga QC pumpar för 3-4000kr, köpte en 3kw Quick Connect pump för 2995:- som jag hade i garaget på gamla huset..

Värmepumpen går att lura med ett motstånd på innegivaren att hålla lägre temp.
 
A
Det finns vissa på olika forum som påstår att de håller frostfritt 10C i sina garage med elradiatorer och har en årsförbrukning på under 700kWh. du skulle nog kunna spara hälften med en luft/luft dvs 350kWh
det gör väl ungefär lika mycket i kronor.
och på tie år 3500.- och då har du nog hunnit med att byta den billiga pumpen 3ggr.
fast det finns ju fördelar komfortmässigt med L/L- värmepump
nakdelen är ju att billiga pumpar har svårt att leverera under 16C inne då de inte får ut värmen.
 
sir_erken skrev:
Såg faktiskt ut som att det bara är Harald Nyborg av ovanstående som fortfarande säljer den.
Oroväckande att de enligt vissa inte får säljas längre? Har för mig att det fanns 3-4 tusenkronors pumpar förut?
Men den har 8 graders funktion.

Frågan då är om det är värt det, hur lång tid krävs för att räkna hem den om jag bara tänker köra 10 grader i garaget?
Jula,CDON.
 
Skulle alla ggr kört värmefläkt, lätt installation, billig i inköp, samt låg kostnad att hålla 10gr, helst om man bor i södra landet och har hyffsad isolering, samt att ev varm bil värmer otroligt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.