Bbb byter fiberdosa (tror det är signalomvandlaren det gäller) före inkoppling av sina tjänster och jag undrar bara varför?
Är det ngt special med denna dosa som gör den öppna fibern mindre öppen så att man blir bunden till dem som tjänsteleverantör?
 
Är det en gamal som sitter nu? Kan vara så att den är gamal och inte stöder gigabit och de vill byta för att du som kund skall kunna få max. Byter själv ut endel gamla konvertrar för de inte stöder gigabit. Dock inte åt BBB.
 
Öppen fiber är bara ett namn på tjänsten och har inget med utrustningen i bostaden att göra, som Gud säger det har säkert att göra med att de vill öka prestandan det går inte göra tjänsten öppen fiber mindre öppen genom att manipulera uttaget.
 
Troligtvis vill de införa någon funktion/konfiguration som de gamla inte klarar.
Det är bara att låta dem byta för medieomvandlaren är i regel tjänsteleverantörens.
 
Vi fick vår ca 3 år gamla Inteno utbytt mot en Raycore pga störningar vi hade. Orsaken sades vara att Raycore hade bättre övervakningsmöjligheter samt att företaget som handhar driften föredrar den sistnämnda.
 
Såhär ser det ut just nu i alla fall. Grejerna kom dit för ett halvår sedan, så i mitt tycke är det länge kvar till uppgradering...
Men om jag fattar er rätt så spelar det ingen roll vilka grejer som sitter där och jag kan inte bli inlåst till bara bbb's tjänster även om det skulle sitta en låda med deras logga där..?

Internetanslutningsutrustning med router och fiberkonverter monterade på vägg, sladdar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt en god vän som jobbar på bbb så har det nåt att göra med deras teknik och att de inte kan använda befintlig mediaomvandlare. Han förklarade vad det var men det fastnade inte i mitt huvud tyvärr. Hade inget med kapacitet att göra tydligen utan mer en hål-i-huvet grej från bbb's sida att det var låsta till sina grejer. Vi har Telia öppen fiber och har nu beställt bbb. Fick rådet att behålla gamla omvandlaren om man vill byta från bbb i framtiden.
 
Du har inget anslutet till den ser jag ;)
Och det är en Inteno som klarar 1Gbit/s anslutning och den har också den klockhastigheten med fiberswitchen då WAN-dioden lyser grönt. Hade den varit gul hade du haft 100Mbits. Sedan vad din internetförbindelse har för hastighet styrs av vad du beställt för hastighet från tjänsteleverantören.
 
hsd
Låt bbb montera men behåll den som Du har
 
Kretikos skrev:
Enligt en god vän som jobbar på bbb så har det nåt att göra med deras teknik och att de inte kan använda befintlig mediaomvandlare. Han förklarade vad det var men det fastnade inte i mitt huvud tyvärr. Hade inget med kapacitet att göra tydligen utan mer en hål-i-huvet grej från bbb's sida att det var låsta till sina grejer. Vi har Telia öppen fiber och har nu beställt bbb. Fick rådet att behålla gamla omvandlaren om man vill byta från bbb i framtiden.
Ja, som jag fattade det hela så kommer det någon och monterar bort nuvarande dosa, sätter dit bbb's -hade något att göra med uppkopplingen till deras server- och själv gör kunden bäst i att stoppa sin nuvarande dosa i en kartong och spara för alla eventualiteter.

Illavarslande. :thumbdown:
 
Är nog inget att orora sig.över, byter du bort bbb så kommer.dom andra och byter igen kanske?
Hos oss är det nätägaren som äger fiberkonvetern och dom har bytt den 2ggr hos oss fast vi inte bytt tjänsteleverantör.
Första gången var det pga den gamla inte klarade iptv andra gången var det nån rev uppdatering på konvetern bara.
 
Bytte nu i helgen. BBB's partner kom i fredags för att montera nya enheten. Han frågade var den var och jag sa att "jag hoppas du har den för jag har inte fått nån". Tydligen hade BBB skickat ut den men med fel telefonnummer för avisering. Den låg på ombudet och väntade men innan jag hämtat den så hade teknikern redan stuckit.
Var samma Inteno som redan satt monterad fast med BBB's mjukvara. Jag bytte själv då jag inte ville vara utan internet under helgen. Inga problem. Internet hoppade igång på ca 10 minuter efter aktivering. Pluggar jag i den gamla så kommer jag till Telias portal för öppen fiber så det känns lugnt att byta om man vill i framtiden när BBB höjer priset (vilket garanterat kommer hända).
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
hsd
Nice :D
 
Mediakonvertern på bilden levereras med olika nätkonfigurationer till olika operatörer. Gissningsvis så taggar den av olika vlan beroende på vilken operatör man valt tjänst ifrån samt att den konfigurerar några av portarna till att vara lämplig för iptv.
 
Kretikos skrev:
Bytte nu i helgen. BBB's partner kom i fredags för att montera nya enheten. Han frågade var den var och jag sa att "jag hoppas du har den för jag har inte fått nån". Tydligen hade BBB skickat ut den men med fel telefonnummer för avisering. Den låg på ombudet och väntade men innan jag hämtat den så hade teknikern redan stuckit.
Var samma Inteno som redan satt monterad fast med BBB's mjukvara. Jag bytte själv då jag inte ville vara utan internet under helgen. Inga problem. Internet hoppade igång på ca 10 minuter efter aktivering. Pluggar jag i den gamla så kommer jag till Telias portal för öppen fiber så det känns lugnt att byta om man vill i framtiden när BBB höjer priset (vilket garanterat kommer hända).
Intressant för de ska gå till olika switchar på station, dvs Telia eller Telenor/BBB, så man kan ju fundera om man patchat om stationen till Telenor/BBB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.