Tja, jag halkade in på nedanstående fråga från en medlem och kunde inte låta bli att kommentera. Hoppas inte medlemmen misstycker, denne är ju såvitt jag kan se anonym. Det jag reagerade på var den totala frånvaron av svar i svaret så att säga. Jag har full förståelse för att man inte kan ha någon uppfattning om kostnader eller lämpliga material, inget konstigt med det. Men, på frågan om det är möjligt att plugga vatten och avlopp hade det väl åtminstone gått att lämna ett jakande svar? Finns det någon situation där det är helt omöjligt att göra det? Har jag helt fel om jag tycker att exempelvis "ja, det är fullt möjligt att plugga både vatten och avlopp, men omfattningen och kostnaderna beror bland annat på hur installationen ser ut. Kontakta ett auktoriserat... bla...bla..bla..."
Ja, det är ett vagt svar, men det givna svaret nedan är ju inte ens vagt, det är ett ickesvar. Varför ens publicera det?
'schäkta om jag är gnällig. Skyller på mitten-i-veckan-depression... :p

Mvh,
ToRy

Ps. Nedanstående är alltså ingen tråd som skapats utan en fråga inskickad till expertpanelen... Ds.

Hej!
Vi bor i en villa byggd på 60 talet.
Vid huvudentrèn till huset finns ett mindre badrum på ca 3 kvm..
där det finns en toalett och ett mindre handfat... (väggarna är tapet, golvet och runt handfatet finns våtrumsmatta)
Vi tänkte göra om detta utrymme till ett så kallat "kapprum/förvaring"...
är det besvärligt att utföra? kan en rörmokare "bara" täppa till avlopp och vattnet in.. hur gör man med golvet sedan, vi tänkte lägga typ klinker, eller ett klick golv... vad kan kostnaderna bli?
Är det något särskilt man borde tänka på?

Svar
Hej!
Det är svårt att svara på din fråga utan att vara på plats.
Det bästa för dig är att kontakta ett auktoriserat VVS-företag som kan komma ut på plats och hjälpa dig med dina frågor.
Du hittar de på www.säkervatten.se.
Hampus Asp
Säker Vatten
 
En del av experterna verkar mest måna om att skydda arbetstillfällena inom sin bransch. Om man t ex ifrågasätter dagens regler kring elinstallationer så kan man få ett så här spydigt svar av experten:

"Ett sätt att påverka utformningen av olika elföreskrifter etc. är att ta anställning hos Elsäkerhetsverket. Börja med att kontakta dem och se om de har någon lämplig befattning. Tror säkert att de är intresserade av att få så kompetent och engagerad personal, som möjligt."
 
S
Jag tycker att "expertpanelen" är helt onödig. De svarar ju inte ens på någon fråga, utan istället hänvisar man till lokala hantverkare. Man kan inte ens uppskatta, generalisera, ge förslag, ingenting!
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag håller med. Helt bortkastat. Hoppas att det inte plockar ut "lön" för sina svar.
Finns flera "experter" på forumet att ta hjälp av.
 
De experter som har ett mer formellt regelverk att följa (el, vvs, juridik etc) är väldigt snåla/lata/försiktiga i sina svar, men t.ex. trägårdsdesignerns svar har jag för mig brukar vara mer fullständiga.
 
Beror väl vilken expert det handlar om, vill tycka att ofta är det bra svar.

Men el-experten tycker jag inte ger speciellt användbara svar.

Tanken är för övrigt god, men det känns som att formatet inte riktigt funkar. Experten kan inte ställa följdfrågor och frågeställaren kan inte komplettera med fler uppgifter. Inte heller kan vi andra kommentera om vi inte håller med experten ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kanske ska förtydliga att jag inte har något generellt emot experterna och deras svar eller själva funktionen. Som ovan; tanken är god och många får hjälp. Det var just det här svaret som jag reagerade på... eller ja, svar och svar...
 
O
De va verkligen ett mest goddag yxskaft svar. Känns inte som det är så avancerat att vara proffs å svara på frågor när det ända man skriver är ring en röris... De va säkert just ett sådant svar som önskades och löste alla frågetecken.... :p
 
Eftersom det fortfarande inte verkar gå att kommentera experternas svar så får jag väl försöka här...
I svaret på den senaste frågan skriver Bengt Loord:

"Svar
Förlängningskablar ska vara så korta som möjligt. Fick en gång efter mycket frågande ett max.mått från Elsäkerhetsverkets inspektör i Umeå på 3 - 3,5 meter. Många menar att även detta är alltför långt."


Vad menas med det? Är dom förlängningskablar som säljs på 10, 25 eller till och med 50 meter förbjudna enligt Elsäkerhetsverket?


Originalfrågan:
https://www.byggahus.se/el/295059-kablar-over-quotfalsktquot-innertak
 
tommib
Det han troligen menar är att en förlängningskabel på 3-3,5 m är tänkt för en mer permanent placering (jag undviker avsiktligt installation här) till t.ex. en lampa eller en stereo som inte har ett eluttag i närheten medan en 25m sladd är tänkt som en tillfällig sak som inte lämnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.