Plastfönster, eller PVC- eller kompositfönster som de också kallas kan vara busenkla att montera.
med starkt, säkert vattentätt och lufttätt resultat.

Så här har jag gjort på vårt lilla stall med åtta fönster
(vet inte om tipset kom härifrån eller från något annat håll):

1)
Dra i två skruv med stora skallar i regeln under fönstret ca 100 mm från varje kortända,
t.ex. 4x60 FTX skruv:
En försänkt skruv med stort huvud och gängor, använd för montering av plastfönster enligt beskrivet tips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dra ner dem så ca 10 mm sticker upp.
Mät noga med vattenpass, så skruvskallarna är i våg.

2)
Kapa till och måla foderbrädor.
Montera de vertikala foderbrädorna utanpå ytterpanelen, så de kommer på rätt höjd, och så de kommer att täcka fönsterkarmen med ca 15 mm.

3)
Ställ upp fönstret på skruven i den undre regeln, tryck det ut så det sitter tätt mot de vertikala yttre fönsterfodren, och fixera det i sidoreglarna med hjälp av de fyra monteringsblecken:
Plastfönster monterat i stall med monteringsbleck och foderbrädor synligt i trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4)
Skumma runt fönster med PU-skum.

Klart!

Sedan återstår naturligtvis att montera övre och nedre foder och fönsterbleck, och ev invändig nisch.
Här är resultatet:
Nymonterat plastfönster i liggande ytterpanel med vita foderbrädor och synlig karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommentarer:
Nu utgår jag från liggande ytterpanel. Då behövs ofta inga övre fönsterbleck.
Och PU-skummet "kryper ut" och tätar i Z-panelens eller stockpanelens springor, så inget vatten kommer innanför ytterpanelen.
Kompositfönstren har ju inre förstärkningar av stålprofiler, så mitt intryck är att karmarna håller emot det tryck som skummet skapar utan problem.

Och till slut en varning: Tag inte för breda foder! Plastfönstren har rätt breda karmar och bågar, så ett brett foder ser lätt oproportionerligt ut. Så nöj er med 95 mm foder, liksom det på bilden :)

Har någon en bättre, snabbare och "billigare" metod vore det kul att höra om den!
 
Redigerat:
  • Gilla
tlundberg och 11 till
  • Laddar…
Du gjorde det på en enkelt och snyggt sätt.. lättare än så kan det inte bli.. fullpott
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag tycker faktiskt det känns som att många PVC fönster har bättre kvalitet än de svenska träfönster man ser i nybyggen. Iallafall känslan och kärv när man öppnar och stänger. PVC går alltid smidigt och lätt. :/
 
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
Ja träfönster känns rätt ute nu.. 2017 då skall det vara underhållsfritt!!
 
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
Nja, jag kommer då aldrig sätta in ett plastfönster i mitt hus.......
 
  • Gilla
Duttarmajster
  • Laddar…
Lennart Lind skrev:
Du gjorde det på en enkelt och snyggt sätt.. lättare än så kan det inte bli.. fullpott
Tack Lennart Lind!

Och det känns bra att inte behöva meka med karmskruv, då man lätt riskerar att hamna i luftspalten eller i utegipset.
Och där finns ju inget att skruva i. Eller att behöva borra i fönsterkarmen över huvud taget.

Enda nackdelen som jag ser det med "min" metod är att man kan få göra en liten urfräsning för monteringsblecken om/när man skall sätta invändiga fönsternischer.
 
Lennart Lind skrev:
...Få köpa oplastad också då
Du kan lika gärna skära remsor av "vanlig" gullfiber.

hul skrev:
"...Dessutom så gillar vi att dreva fönstren för att möjliggöra ventilation. ”Det ska bli tätt, men inte för tätt, huset ska kunna andas” och det gör det med vår teknik: Säger Carl-Gustaf Svensson..."
och

hul skrev:
diffusionstätt ska du "alltid" ha på insidan och detta kan utföras på flera sätt...
Sorry hul, detta blir mer och mer förvirrat!
Tätt, men inte för tätt?

Diffussionstätt, men inte för diffussionstätt då?

Huset behöver naturligtvis inte "andas" runt fönsterkarmarna eller genom väggarna.
Det har vi ju ett separat till-/frånluftsystem för.
 
Tack, det var nog ett bra beslut! //KoW
 
Det smartaste, som jag uppfattar det, är de två skruvarna som jag ställde fönstret på.
Inga kilar som låg lösa och behövde justeras. Nej bara två skruvskallar, som det var lätt att justera till vågrätt läge på 1/10 mm marginal, och sedan bar upp med eländet. Inget mätande, kryssmätande och annat tidskrävande.

Nu var detta små fönster, stora kanske är svårt att hantera med båge och glas i.
(Men med fasta fönster har man väl inget val?)
Och med fönsterbågen i tycker jag att risken att karmarna skall böjas in så att fönstret kärvar är minimal.
Dessa fönster var alltså 1100 mm breda, och inget problem med deformering kunde märkas.
 
Jag har testat detta med skruvar när jag satte i ett träfönster också. Ett vridfönster.

Tog franskskruv, rejäl skalle på dessa. Satte dem direkt under sidostyckena på fönstret. Blev ju superenkelt att justera innan jag skruvade fast fönstret med karmskruven, bara att ta en "13 nyckel" och justera under fönstret :)
 
  • Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
H
simpa81 skrev:
Jag har testat detta med skruvar när jag satte i ett träfönster också. Ett vridfönster.

Tog franskskruv, rejäl skalle på dessa. Satte dem direkt under sidostyckena på fönstret. Blev ju superenkelt att justera innan jag skruvade fast fönstret med karmskruven, bara att ta en "13 nyckel" och justera under fönstret :)
För info så finns de skruvar som är tillverkade för montage av fönster på detta sättet.
Man skruvar i dom som ni gjort, ställer fönstret på sedan kan man justera ett litet verktyg upp och ner hur mycket man vill.
Aldrig använt dom eller vet vom dom kostar med finns iaf
 
Behovet att justera skruvarna man ställer fönstret på är knappast något problem, om man har tillräckligt långt vattenpass och lägger detta på skruvarna innan man monterar fönstret.
 
Första gången jag kom i kontakt med plastfönster var 1985. Jag satt med i brf styrelsen och vi beslutade, efter noggranna undersökningar att satsa på PVC-fönster. Partierna, som sattes i trapphuset, var 3x3 m i 8 våningar. Vi bytte också 16 st 10x10 vanliga lägenhetsfönster. När jag byggde eget hus 2001, kollade jag på dessa partier, som då var ca 15 år gamla. Ytor, mekanik, packningar osv. De var i "nyskick". För mig finns ingen som helst anledning att sätta in något annat. Jag håller nu på att bygga mitt 4:e och 5:e hus, där alla utom mitt första har plastfönster. Plastfönstren har utvecklats mycket genom åren, både funktionellt, estetiskt som hanteringsmässig. Som sagts här, de är lätta att montera. Sedan kan man glömma underhållet och bara putsa vid behov. På kontinenten ser man knappt träfönster i nybyggen.
 
  • Gilla
Currywurst och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket "gulnar" de med tiden? Beror väl på hur mycket sol de utsätts för iofs. Är allergiskt mot "gula" fönster med vita foder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.