Funderar på markskruv i stället för plintar , ska bygga någon bod och eventuellt en altan på landet .
Hur funkar det finns det maskin att hyra för att skruva ner dom ??
 
Spontant är jag tveksam till dessa främst för att de kan sjunka när de blir hårt belastade.

Till din bod rekommenderar jag plintar och till altanen räcker det oftast att gräva bort matjorden, lägga i singel eller grus som packas och lägga dit betongplattor att bygga altanen på. Du lägger alltså en platta där du tänkt ha en plint. Mycket mindre jobb och funkar bra om du vill slippa gräva.

Lycka till!
 
Har ett plank med markskruv, beställde skruvarna inkl montering, funkade som planerat. Är det mycket sten i marken kan det vara svårt att få dem exakt där man vill ha dem.
 
Jag är väldigt skeptisk till skruvarna, det är ju väldigt liten yta i botten på dom "spetsen" som bär, gemfört med en gjuten plint, visst vingarna i skruven ska ju hjälpa till men endå liten yta.

Hjälpte min kusin å bygga en altan/soldäck med sånna skruvar, han hade lerjord å de gick ju å slå ner dom med storsläggan när man skulle justera in nivån, ska bli intressant att se om nått år hur den står sig,

Själv har ja åxå lerjord, köpte jag färdig gjutna plintar, hyrde en jordborr endag, la grus i botten på hålet, ställde ner plinten, samt hällde ned lite grovbetong i botten så de blir mer yta som bär upp lasten och tjälskydd.

Prismässigt blev de likvärdigt då vi gjorde allt jobb själva, å båda alternativen kan man börja bygga vidare samma dag, om man hinner.
 
Jag har monterat både en vedbod och en altan på 200+ kvadrat på markskruvar. En skruv under vedboden har sjunkit, finns en tråd på forumet om det. Altanen står kvar där den ska. Min rekommendation är att skippa skruvarna till boden eller sätta dem relativt tätt. För altan funkar det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.