Ok. Ja hemfint går ju också höra med.
Ja vår tanke är också att försöka efterlikna orginalutseendet.
 
Har ingen erfarenhet själv, men en närliggande gårdsbutik gjorde en rejäl utbyggnad med typ 40 fönster och rätt många dörrar i gammal stil som kommer från allmoge-snickerier. De tyckte jag såg riktigt fina ut, och "rätt" profil på karmar och spröjs. De tänkte jag kolla med när vi ska bygga ut och behöver en hög fönster.
 
P
Så här ser fönsterna ut från hemfint på vårt hus. Före och efterbild.
 
  • Vitmålat hus med nya fönster från Hemfint, före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat hus med nya fönster från Hemfint, före och efterbild, i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
the_PL_man och 14 till
  • Laddar…
Peter_K skrev:
Så här ser fönsterna ut från hemfint på vårt hus. Före och efterbild.
Rejäl skillnad. Riktigt fint (y)
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Jag köpte fönster från Bonusfönster i Jönköping. Deras hemsida är lite lustig men jag tycker kvalitet och utseende var väldigt bra.
 
Vad man tycker är "fint nog" på sitt hus är förstås individuellt. Vårt hus är byggt på 30-talet. Tyvärr var alla fönster utom glasverandan bytta när vi köpte. På glasverandan har jag renoverat fönstren och övriga har jag bytt lite var efter. De första jag bytte var från ett företag som inte längre finns kvar.. men den senaste som jag köpt valde jag köpa från allmogesnickerier, http://www.allmoge.se/ "riktiga" fönster gjorde som förr. Dom är dyra men sköter man dem så bör dom hålla lika länge som original (som nu suttit i snart 90 år och lika bra fortfarande). u-värde har jag faktiskt inte brytt mig så mycket om då huset inte är byggt för att vara passiv hus. Jag har däremot valt energiglas i ena rutan och "kulturglas" i yttre. Glaset gör stor skillnad på utseendet, ett floatglas är helt dött medan ett valsat ger liv i ljusbrytningen. Men som sagt tycke o smak.
 
  • Gilla
ahlgren88
  • Laddar…
Hej!
Vi har köpt alla fönster på sparfönster.se gammal stil och bra priser. Alla fönster beställdes efter våra mått, så de va bara att kasta in i princip. Kommunikationen har vart väldigt bra med dem och allt från beställning till installation har funkat smärtfritt trots smärre beskymmer.

Mvh
Stefan
 
Kolla gärna Älvdalsfönster, vet inte hur de ligger i pris men de tillverkar av norrländsk kärnfura och känns mycket seriösa och engagerade. http://www.alvdalsfonster.se/sv
 
Tack hörni för alla förslag :)
Tänkte höra med samtliga innan en beställning blir av.
 
Kolla också hur de målar och behandlar sina fönster.
Detta hittade jag exempelvis på Älvsdalsfönsters hemsida:
Alla fönster impregneras genom doppimpregnering i P-Vac och grundning med en miljövänlig vattenbaserad toppfärg.
P-Vac är polyvinylacetat alltså någon plastkemikalie och frågan är hur detta dels håller i längden och dels underhålls i längden. Tveksamt val även om deras fönster var rätt fina.

Fönstervirke grundas med linolja och målas med linoljefärg, inget annat.
 
leby skrev:
Vad man tycker är "fint nog" på sitt hus är förstås individuellt. Vårt hus är byggt på 30-talet. Tyvärr var alla fönster utom glasverandan bytta när vi köpte. På glasverandan har jag renoverat fönstren och övriga har jag bytt lite var efter. De första jag bytte var från ett företag som inte längre finns kvar.. men den senaste som jag köpt valde jag köpa från allmogesnickerier, [länk] "riktiga" fönster gjorde som förr. Dom är dyra men sköter man dem så bör dom hålla lika länge som original (som nu suttit i snart 90 år och lika bra fortfarande). u-värde har jag faktiskt inte brytt mig så mycket om då huset inte är byggt för att vara passiv hus. Jag har däremot valt energiglas i ena rutan och "kulturglas" i yttre. Glaset gör stor skillnad på utseendet, ett floatglas är helt dött medan ett valsat ger liv i ljusbrytningen. Men som sagt tycke o smak.
Hur dyrt är "dyrt" om det nu går att jämföra med något annat?
Men dom använder riktigt bra virke till fönstren?

Är dom obehandlade eller målade med något?

Det där "kulturglas", passar det in på ett hus byggt -55 tro? Eller det är lite sent kanske.
 
Ett tips till är detta snickeri:
http://janovessnickeri.se/
Bra att ha o göra med och otroligt bra priser.
Har själv köpt två ytterdörrar där.
 
hakan_o skrev:
Hur dyrt är "dyrt" om det nu går att jämföra med något annat?
Men dom använder riktigt bra virke till fönstren?

Är dom obehandlade eller målade med något?

Det där "kulturglas", passar det in på ett hus byggt -55 tro? Eller det är lite sent kanske.
Hus från 1955 har oftast fönster med valsade glas, ibland kallas dessa valsade glas också för kulturglas men kulturglas är oftast en glastyp som är mer åt äldre tiders glas (ser "munblåst" ut) och kan kännas för gammalt för 50-talshus. Valsade glas är helt tidstypiskt och som en bonus inte särskilt dyrt heller.

Att få nya kärnvirkesfönster av fur byggda (alternativt av eke) brukar de flesta duktiga snickerier klara, de blir lite dyrare än industriella alufönster, men håller mycket mycket längre då de går att underhålla för en billig peng samt att extra utsatta fönster går att reparera vid behov. Man behöver därmed inte byta alla fönster om ett fönster går åt skogen efter 20-30 år och modellen då gått ur produktion. Reservdelar blir inte heller något problem då du kan gå till ett annat snickeri (om det första lagt ner) och få fönstret reparerat eller kopierat.

Att moderna fönster med isolerkassetter skulle vara så mycket mer energisnåla är lite av en myt som fönstertillverkare gärna underblåser. Isolerkassetterna är antingen med gas eller vacuum och med tiden släpper vacuumet / sipprar gasen ut och luft in, det blir alltså en stadigt försämrad isolerförmåga. Vill det sig illa kommer även fukt in med kondens på insidan som följd = byte av isolerkasett.

Oftast mäts isolervärdet också bara genom glasen, och man tar inte med karmarna i beräkningen. Moderna fönster har mycket bredare karmar och en alulist mellan fönsterglasen, som leder kylan bättre än kärnvirkesfönstrens smala träbågar, som därtill är fristående från varandra. *I praktiken har ett kopplat kvalitativt träfönster näst intill samma U-värde som ett fönster med isolerkassett som suttit uppe några år: http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/publications/TABK-3000/Report3055.pdf

Mitt första tips är alltså att (om det inte finns äldre kärnvirkesfönster att renovera) få sådana byggda av ett duktigt snickeri, kostnaden över tid blir lägre och byggnaden får tidstypiska vackra fönster.

I andra hand skulle jag välja ett rent alufönster (från Velfac), alternativt något PVC-alternativ som är så billigt att det med gott samvete kan kastas efter 20-30 år. Moderna industriellt tillverkade träfönster är sämsta alternativet då virkeskvaliten är så usel att de både är svåra att renovera och snabbt blir riktig dåliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
kalle55 skrev:
Hus från 1955 har oftast fönster med valsade glas, ibland kallas dessa valsade glas också för kulturglas men kulturglas är oftast en glastyp som är mer åt äldre tiders glas (ser "munblåst" ut) och kan kännas för gammalt för 50-talshus. Valsade glas är helt tidstypiskt och som en bonus inte särskilt dyrt heller.
Spontant bara kände jag att kulturglas ev. känns lite för gammalt för mitt hus från 1955. Sitter inget sånt i fönstren idag känns det som men det behöver ju inte vara originalfönstren som sitter i nu, det har jag ju ingen full koll på.



kalle55 skrev:
Mitt första tips är alltså att (om det inte finns äldre kärnvirkesfönster att renovera) få sådana byggda av ett duktigt snickeri, kostnaden över tid blir lägre och byggnaden får tidstypiska vackra fönster.
Det finns nog gamla fönster att renovera. Men dom två på värst utsatta sidan är nog lite "lappade och lagade" sedan tidigare om inte jag minns fel. Och även om det går att renovera så är det en hel del jobb med att få till dom. Inte bara att skrapa, kitta och måla lite...
Frågade först en stor och seriös fönsterfirma om renovering. Dom redogjorde för alla olika moment dom gör så det är inget att säga om. Men 15000 för att renovera ett fönster på plats och 10000 för att renovera det på fabriken om jag kommer och lämnar in det gör ju att 5000-6000 för ett helt nytillverkat fönster så som de gamla känns lockande.
Att sätta in andra modernare fönster med annorlunda utseende är inte med på kartan...

Min tanke gick lite åt hållet att köpa två nya fönster, sätta in dessa på platser där det nu sitter fönster med mer normalt renoveringsbehov, d.v.s. inte på den värst utsatta sidan. De två fönster jag då "får loss" kan jag själv renovera i lugn och ro inomhus när tid och lust finnes. Sedan sätts dom på ytterligare platser där det är normalt renoveringsbehov på fönstren. Två nya fönster kommer loss och samma procedur igen. Till slut så återstår bara de två sämsta fönstren och när de är lossplockade och ersatta med ett par nyrenoverade kan de slängas eller nåt...så slipper man det stora jobbet det innebär att renovera dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.