Är det någon som har tips på en grundare torktumlare med frontinmatning? Helst runt 45-50 cm djup.
Den grundaste jag har hittat på nätet verkar vara 53 cm djup. Torktumlaren ska stå bredvid en tvättmaskin som är 45 cm djup, då kan man inte ha en som är 10 cm djupare. Det känns märkligt då att det inte finns torktumlare med liknande mått på djupet?

Ett alternativ skulle kunna vara att köpa en grundare kombinerad tvätt/tork (där finns det 45 cm djupa) och enbart använda den som en torktumlare. Vad tror ni om det?
 
Redigerat:
BirgitS
Electrolux hade en för några år sen när vi tittade på det men den har nog lagts ner på grund av liten efterfrågan för modellen då såg likadan ut som torktumlaren vi skulle ersätta som var från 2003. Vi bestämde oss i stället för en kombinerad tvätt och tork med normaldjup.

Det är inte alla kombinerade tvätt och tork som fungerar bra och torkningen fungerar då normalt på ett helt annat sätt än i en separat torktumlare så det är nog inte lika effektivt.

Hur gammal är tvättmaskinen?
Ni kanske kan stå ut med olika djup i några år och sen blir det dags att byta ut tvättmaskinen till en normaldjup också.
 
Tvättmaskinen är inte inköpt än, men 45-50 cm är det som passar bäst i badrummet. Elkontakter, vattenslangar m.m. bygger ju på ett par cm också. :screwy:
 
Har du kollat om det inte finns torktumlare som är grundare än vad måtten säger?

Min förra torktumlare (en whirlpool som borde ha tillverkats för ca 12-13 år sedan) hade ett rejält överhäng bak, skulle förvåna mig om den inte skulle klara sig under 50cm om man skruvade loss topplattan. Möjligtvis att man hade behövt ge sig på den och skära av lite plast eller plåt också för fästena, kommer inte riktigt ihåg hur konstruktionen såg ut. Jag är dock helt säker på att den inte hade några funktionella delar där då jag plockade isär den ett par gånger för lagning innan den åkte ut...
 
Det lite sådana tips som jag önskar få :)
Då man oftast kollar via nätet nuförtiden är det svårt att se hur djupa dem är i verkligen. Om någon har några förslag får ni gärna framföra dem.
 
C
BirgitS skrev:
Electrolux hade en för några år sen när vi tittade på det men den har nog lagts ner på grund av liten efterfrågan för modellen då såg likadan ut som torktumlaren vi skulle ersätta som var från 2003.
Korrekt. Var inne och letade efter denna i vitvarubutiken här så sent som härom veckan. Torktumlaren har försvunnit, men den grunda tvättmaskinen finns kvar i sortimentet. Helsnurrigt :(

Enligt säljaren finns det inte heller någon annan tillverkare på marknaden som har en grund torktumlare. Trots att det finns ett antal slimmade tvättmaskiner. Vad är logiken här? Man kan ju inte gärna stapla en 60 djup torktumlare ovanpå en 45 djup tvättmaskin. Är det verkligen så vanligt att man har enbart tvätt utan tork?

Funderade på om man kunde kolla marknaden i andra europeiska länder? I vissa länder är det ju vanligt med lite andra formfaktorer på vitvaror än vad vi är vana vid här.
 
Tittade lite grann på nätet och konstaterade att det knappt finns några frånluftstumlare längre. Där har du nog svaret på varför det inte finns några grunda maskiner, de behöver utrymmet för kondensator mm.
 
Min 45 cm var en kondensortumlare, så det har funnits. Det var en Elektrolux från mitten av 2000 talet.
 
BirgitS
cpalm skrev:
Korrekt. Var inne och letade efter denna i vitvarubutiken här så sent som härom veckan. Torktumlaren har försvunnit, men den grunda tvättmaskinen finns kvar i sortimentet. Helsnurrigt :(

Enligt säljaren finns det inte heller någon annan tillverkare på marknaden som har en grund torktumlare. Trots att det finns ett antal slimmade tvättmaskiner. Vad är logiken här? Man kan ju inte gärna stapla en 60 djup torktumlare ovanpå en 45 djup tvättmaskin. Är det verkligen så vanligt att man har enbart tvätt utan tork?
Det är nog så att många med ont om plats har en liten tvättmaskin och sen hänger tvätten. Det säljs ju fortfarande många små toppmatade tvättmaskiner och där finns det ju inget naturligt sätt att ha en torktumlare över huvud taget. Det kan ju t.ex. vara så att man har tillgång till en centraltvättstuga som man använder till det mesta men vill snabbt kunna tvätta upp ett par skjortor eller lite barnkläder när det börjar ta slut i garderoben.
 
Min var vägghängd, hade den som ett köksöverskåp, så den hade funkat med toppmatad. Nu hade jag själv en frontmatad tvättmaskin, men det blev en bra avläggningsyta mellan maskinerna.
 
Cylinda lär ha en passande kombo som är grund.
 
C
Rikard Gjersvold skrev:
Min var vägghängd, hade den som ett köksöverskåp, så den hade funkat med toppmatad.
Exakt, det var den vägghängda jag letade efter och som nu försvunnit. En perfekt kombo kan man tycka då man ofta har plats på höjden.

ELECTROLUX EDC3150
Vägghängd Electrolux torktumlare EDC3150 öppen och monterad på kakelvägg, med handdukar ovanför och korg nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
cpalm skrev:
Exakt, det var den vägghängda jag letade efter och som nu försvunnit. En perfekt kombo kan man tycka då man ofta har plats på höjden.

ELECTROLUX EDC3150
[bild]
Exakt den var det, filter och kondensor sitter i dörren, fånigt enkel att rengöra, synd att dom slutat med den =(
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg skrev:
Cylinda lär ha en passande kombo som är grund.
Menar du en kombimaskin, eller separata tvätt/tork som funkar att kombinera måttmässigt?

Cylinda verkar mycket riktig ha den grundaste separata torken med 53 cm. Förmodligen denna TS refererar till i trådstarten. Går man upp till 54 cm finns det ett antal maskiner. Men det funkar som sagt inget vidare ihop med en 45 cm tvätt. EDC3150 var 46 cm djup.

Däremot verkar LG ha en kombimaskin som bara är 44 djup. Det verkar ju intressant.
http://www.lg.com/se/tvattmaskiner/lg-FH2U2HDM1N
 
Rikard Gjersvold skrev:
Exakt den var det, filter och kondensor sitter i dörren, fånigt enkel att rengöra, synd att dom slutat med den =(
Just rengöringsaspekten är ju guld värd. Försökte rengöra min Electrolux, men man måste ju lägga omkull den och ta isär halva chassit för att komma åt alla ställen där dammet samlas på sin väg från filtret i fronten till utsläppet i bakdelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.