Flyttat in i nybyggt hus.
På garageuppfarten där det nu är grus och vi framöver ska lägga plattor så finns ett rör där det står "spol avlopp" på, bifogar bild.

Borde inte byggfirman/husföretaget sätta på ngn form av lock på som man sen kan linjera med plattorna och tex köra bil och gå över?
Vilken hantverkare gör det det och i vilket skede? Alltså typ de som gör markarbetet, eller de dom gjuter grunden, eller VVSaren eller nån annan.


Eller, ska det se ut såhär vid inflytt och vara ngt vi förväntas fixa själva?
Hur gör man isf?
Ett brunt plastavloppsrör med texten "spol avlopp" som sticker upp från en grusig garageuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Röret syns ju tydligt.

Och säljaren/byggaren vet kanske inte att du tänker lägga 20 - 30 cm bärlager/asfalt/stenplattor över marken.

Så jag tycker att det är ganska väl överlämnat. Tydligt utmärkt, kontrasterande färg och lätt för dig att jobba vidare på när du planerar din trädgård/garageuppfart.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Okej, det är med andra ord helt ok att lämna det såhär och upp till mig att läsa resten?

Vad är det jag behöver göra i samband med stenläggningen då?
Kapa och sätta på ett mer kamouflerat lock?
Vart köper jag?
 
Förresten, kom på att jag skrivit fel.
Vi ska ha asfalt på den berörda ytan.

Kanske ngt asfaltsläggarna normalt sett fixar?
 
specter skrev:
Förresten, kom på att jag skrivit fel.
Vi ska ha asfalt på den berörda ytan.

Kanske ngt asfaltsläggarna normalt sett fixar?
Är det en seriör asfaltsfirma du anlitar kommer dom fråga hur du vill ha det med röret och ev lock och ta med det i beräkningen.
Är det en oseriös firma så lägger dom asfalt runt röret och låter det fortsätta sticka upp
 
Är det en halvseriös läggare så måste man kolla att dom inte bara kapar röret strax under marken, sätter ett lock och asfalterar över. Då kommer ju säkert röret att tryckas sönder när asfalten belastat och marken sätter sig (förutom att man måste bryta upp asfalten för att komma åt röret).
Korrekt utförande är ett brunnslock i metall monterat på rätt sätt.
 
Något sådant här brukar man väl använda.
Kapa röret strax under tänkt marknivå och sätt på ett nytt lock.
Ställ dit en sådan här så gjutjärns-locket blir i den nya mark/asfaltnivån.
Bör klara att man kör över den med personbil, och spol/inspektionsröret är åtkomligt vid behov:

Gjutjärnslock för marknivå, lämpad för överkörning med personbil och tillgång till inspektionsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/brunnsbet-m-fastskr-lock-300.html
 
Nej! ;)
För den du länkar till har inget rör att trä utanpå avloppsröret, så att det inte kommer in grus/sand osv.
Den jag länkade till är komplett.
 
Det var ett fasligt dyrt rör...

Jag förstår dock inte hur det ansluter och tätar.
 
det skjuts ju över ett 110 rör står det. !00% tätt blir det ju inte men tillräckligt för att det inte ska komma in grus och det blir flexibelt och belastar inte själva spolröret.
 
Om det ska vara ett lock i marknivå, vars kant är ingjuten i asfalten, och det kan köra bilar på, så bör den naturligtvis INTE sitta som slut på avloppet, utan man väljer en större variant där flänsen ligger stadigt på bärlagret och som byggs in snyggt och prydligt i asfalten?

För inte håller väl det där orangea röret i längden att köra bil på, om man använder någon av lösningarna som ska anslutas mot själva röret?
 
den som diskuterats ovan fungerar men tanken är nog att man kapar röret så att locket med sitt rör har rörelsemån att röra sig. Att man alltså kapar röret 10-15cm under aktuell nivå och sen skjuter på hela paketet som då kan röra sig på spolröret. Röret på locket ser ju ut att vara 30-40 cm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.