Status
Tråden går ej att kommentera.
Det senaste året har inneburit för mig att få nya grannar som höjer belysningspunkt så men de har höjt upp lampan på väggen så att den lyser från ett högre utgångsläge. att det knapphändiga skärm jag haft inte avskärmar någonting ger fritt spelrum för deras ljus. In i min bostad. När käbblet leder till stadsbyggnadskontor får man reda på att avskärmning måste släppa igenom minst 50 procent ljus. Och högre avskärmning räknas som plank o behöver bygglov.
Så frågan är varför finns det inga regler för hur belysningar skall installeras när inte avskärmning får vara 100 procent? Rullgardinsförslag undanbedes då du ser så illa när du blundar. Hoppas hitta bilder som ska förklara men hittar inte dem på datorn.

Dessutom har tiderna förändrats. Det släcks kl 23 58 och tänds kl 05 00. När det är släckt ser man bara stjärnor då det är på landet och inga gatlampor. Det är mkt tråkigt att bara ett intresse ska dominera så.
 
Redigerat:
Vad är detta, hyreslägenhet, bostadsrätt, radhus eller friliggande villa?

Och vad är det för skärm och avskärmning du menar?
"höjer belysningspunkt", vad menar du?
 
friliggande villa och höjer belysningspunkt är väl kanske fel men de har höjt upp lampan på väggen så att den lyser från ett högre utgångsläge.
 
tommib
Kan du inte tala med grannarna och berätta att deras armatur lyser rakt in hos dig? Vad är det för lampa, behöver den lysa i din riktning?
 
Otydlig bild av ett hus i skymningen med tänd utebelysning och en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra året försökte jag men det blev iskalla reaktioner
 
Köp en ny armatur till grannen i present som lyser åt rätt håll ;)
 
Det är sånt man vill att grannarna kommer och säger istället för att vara irriterade. Jag skulle som granne absolut försöka ordna så jag inte bländar min granne... Om jag visste om det vill säga... Fast trist om grannen inte lyssnar...
 
Och det brukar alltid ordna sig om man besitter lite social kompetens ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
De har själva tagit en lampa på en kortsida och höjt den till ett hörnläge. De har tagit en lampa på en annan kortsida och ersatt den med en lampa som sticker längre ut från vägg. Då reflekteras den inne i grannens vardagsrum. Ständigt påminnelse inohus hos grannen dvs hos mig.
 
Utgångspunkten är att det som inte är reglerat är fritt fram och den som har ont får skylla sig själv. Social kompetens betyder det att du skall vara bra på att bemöta kritik med en yxa i misshandel??
 
Det är berättat och miljö och hälsa har vidtalats. Men det blir bara värre. 6 månader av Julbelysning en extra krydda i sammanhanget. Upp i flaggstång etc.
 
Går det inte att komma fram via samtal, så är det ju inte så mycket att göra.

Det du kan göra är att ordna en skärm av träd eller höga buskar. Ev. kan du bygga en spalje på höjden. Spaljen själv måste vara genomsläpplig, men växterna som växer på spaljen behöver inte vara genomsläppliga.
 
Växter på spalje vissnar och detta problem är ett vinterproblem och spaljeer blåser sönder. Tyvärr räknas mattor av vidje som plank av myndigheter. I träden intill växer samma material men mer glest. Kan någon förklara varför man måste släppa igenom 50 procent??
 
Murgröna vissnar inte. Annars går det ju att anlägga en thujahäck, men en sådan ser tråkig ut i en del områden och kräver plats och skötsel för att se bra ut.

Hur högt hinder skulle du behöva för att det skulle bli bra?
 
elmont skrev:
Och det brukar alltid ordna sig om man besitter lite social kompetens ;)
Eller äger ett luftgevär. :cool:

Nej, det var nog en dum idé... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.