Nu har jag startat upp min nya anläggning. Det är en vedex 3000 med 1500 liter ack. Men jag har en fråga. Ca 1 dygn efter eldning så är pannan fortfarande 35-40 grader, skall det vara så? Jag laddar med en laddomat 21. Det verkar som att pann tempen följer botten tempen på ackarna. Jag trodde att den skulle svalna ner helt till typ 20 grader. Är någonting fel? /// Håkan
 
Du kan ju prova att stänga av ledningen mellan laddomaten och returen på pannan med kulventilen på laddomaten, så ser du om tempen sjunker "fortare" i pannan.
Annars är nya pannor ganska välisolerade så dom kan hålla värmen hyfsat.

Jag har oxå en Vedex, men jag har en återvinningskoppling monterad så det går inte att jämföra (återvinningskoppling = så länge pannan är varm (i mitt fall >60° eftersom jag bereder vv inne) så leder jag kulvertreturen(radiatorreturen) via en växelventil in i pannan).
 
Det kan jag ju prova, men är där inte någon backventil eller liknande i laddomaten som skall hindra värmen från att gå in i pannan? En annan sak som jag tänkt på är rökgastempen, när pannan brinner för fullt ( förvisso med 30 cm ved) så är rökgaserna endast 150 grader.
 
Jo det var om den inte håller tätt som mitt lilla exp. skulle visa, glömde skriva det :-[

150°C grader röktemp är för lite, bör vara minst 180°C för att pannan ska gå ordentligt.
Jag låg oxå på 150°C i början men efter lite ändringar så ligger jag på 180-200°C:
1. Tätade en gammal asklucka (på skorsten) som glipade 1cm (tjuvdrag)
2. Tätade luckorna (lossade bultarna och tryckte in luckan)
3. Börjar med en skaplig tändbrasa som får ta sig i en kvart innan jag fyller fullt (annars tycks det som om pannan "kvävs", dvs det blir inte riktigt drag, om man fyller fullt direkt man får "grönt ljus")
4. har slutat rensa aska från keramiken inne i vedutrymmet ( det verka som om keramiken kyler glöden om den ligger direkt mot keramiken). Det är nästan hopplöst att få bra drag i pannan om keramiken är  "nyrensad"

/ Håkan med vedexen  ;)
 
Har du alla turbulatorerna i pannan? Jag tror inte det har med draget att göra. Det dånar riktigt ordentligt i pannan så jag tror att jag har bra drag i den. Jag har inga tjuv drag någonstans, helt ny skorsten utan luckor.
 
Ja, jag kör med alla sex, men jag har en rejält stor skorstenspipa, Ø250mm invändigt och cirka 5m hög
 
Hocke skrev:
Ja, jag kör med alla sex, men jag har en rejält stor skorstenspipa, Ø250mm invändigt och cirka 5m hög
Men testa ta bort en av de i mitten då.. jag har kört med både 4 och fem och det skiljer en hel del. Med alla 6 blev det på tok för kallt.. Kan inte säga vad temp jag har nu men är över 200°, vad är det optimala här då? - kan man ha för varmt? Ofta då man tänder och går ifrån och går ner lite senare för fylla/stänga luckan så har man ju 300-350°.

Har en 140mm pipa på kanske 5,5m men det är ju fläkten som styr allt som jag kan förstå.
 
Det är väl bara bra att ha låg rökgas temp nere vid pannan..

Kliv upp på taket och mät tempen där. Har du 70 grader en halv meter ner så klarar du dig från kondens.
En stek termometer funkar bra att mäta med
 
Håkan skrev:
Jag laddar med en laddomat 21. Det verkar som att pann tempen följer botten tempen på ackarna. Jag trodde att den skulle svalna ner helt till typ 20 grader. Är någonting fel? /// Håkan
Laddomat 21 har självcirkulation då den stannat så att den håller därför acktanksbotten tempen.. Typ som ett återvinningskoppel..

Hade radiator returen varit 25° så hade tempen i pannan oxå blivit de t.ex om returen varit 25° o tanken kylts av 70 cm från botten så hade pannan oxå varit 25° 70 cm från botten o upp.. Förutsatt att tank botten o pannbotten är i samma nivå..
Hade tanken stått högre än pannan så hade pannan blivit kall först..
 
Hosmicke skrev:
[quote author=Hocke link=1146515839/0#5 date=1146636313]Ja, jag kör med alla sex, men jag har en rejält stor skorstenspipa, Ø250mm invändigt och cirka 5m hög
Men testa ta bort en av de i mitten då.. jag har kört med både 4 och fem och det skiljer en hel del. Med alla 6 blev det på tok för kallt.. Kan inte säga vad temp jag har nu men är över 200°, vad är det optimala här då? - kan man ha för varmt? Ofta då man tänder och går ifrån och går ner lite senare för fylla/stänga luckan så har man ju 300-350°.

Har en 140mm pipa på kanske 5,5m men det är ju fläkten som styr allt som jag kan förstå.[/quote]

Det var inte jag som hade problem med tempen, det var min namne (lite förvirrande :)) Jag ligger på 180-200°C med alla plåtar i. Därikring skulle man ligga enl TMV/Nibe (om temp. 0,5m ner i skorsten överstiger 65°C förståss )

Och enl handboken ska man börja med att ta bort dom yttre turbulatorerna först.
Förmodligen för att det blr mest drag vid "fläktkanalerna" och tar man bort plåtarna vid fläkten så går hela rökgasvolymen där och inget i dom yttre kanalerna
 
Hocke skrev:
[quote author=Hosmicke link=1146515839/0#6 date=1146678067][quote author=Hocke link=1146515839/0#5 date=1146636313]Ja, jag kör med alla sex, men jag har en rejält stor skorstenspipa, Ø250mm invändigt och cirka 5m hög
Men testa ta bort en av de i mitten då.. jag har kört med både 4 och fem och det skiljer en hel del. Med alla 6 blev det på tok för kallt.. Kan inte säga vad temp jag har nu men är över 200°, vad är det optimala här då? - kan man ha för varmt? Ofta då man tänder och går ifrån och går ner lite senare för fylla/stänga luckan så har man ju 300-350°.

Har en 140mm pipa på kanske 5,5m men det är ju fläkten som styr allt som jag kan förstå.[/quote]

Det var inte jag som hade problem med tempen, det var min namne (lite förvirrande :)) Jag ligger på 180-200°C med alla plåtar i. Därikring skulle man ligga enl TMV/Nibe (om temp. 0,5m ner i skorsten överstiger 65°C förståss )

Och enl handboken ska man börja med att ta bort dom yttre turbulatorerna först.
Förmodligen för att det blr mest drag vid "fläktkanalerna" och tar man bort plåtarna vid fläkten så går hela rökgasvolymen där och inget i dom yttre kanalerna
[/quote]

Jag tycker att det fungerar bra att elda i pannan, 1500 liter ack laddas från 25-97 grader på 3,5-4 timmar. Jag har 150 mm skorsten som är 5 meter lång. Jag har mätt tempen 50 cm ner i skorstenen och där är det 90 grader. Rökgastempen nere vid pannan ligger på 150-170 grader. Det är jämn och fin förbränning, ingen rök syns och ingen lukt känns, bara lite dallrande luft syns över skorstenen. Men vad jag undrar är om det är ok att det är så låg rökgastemp? Kan jag fortsätta att elda så eller jag borde plocka ut någon av turbulatorerna för att få upp rökgastempen? Jag eldar just nu med 30cm ved, kanske rökgastempen stiger något när jag senare eldar med 50cm ved.
 
Nej du behöver inte höja rökgastempen.

Har du 90 grader uppe i skorstenen är du ju safe..
 
Du har väl luftat ur systemet ordentligt????

Om inte gör det! Eftersom allt annat verkar OK!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.