Jag skall lägga nytt tak och efter att jag hade fått på råsponten så öppnade himlen sig och denna vart blöt. Har nu pressenat allt men råsponten vart så blöt att den blev "vågig". Hur går jag vidare nu? Kan jag lägga på pappen när det har blivit yttorrt eller måste jag vänta tills råsponten är genomtorr och har dragit ihop sig igen?
 
Jag råkade ut för blötsnö för några veckor sen.
Jag fick på pressen med snö liggande under. Det torkade dock upp ganska snabbt, vänta en vecka, det borde räcka.
 
Var glad att den blev blöt när den låg travad. En god vän fick regn när råsponten var fastspikad men han inte hunnit få dit pappen... Hela taket blev vågigt.
 
Vad gjorde din polare med sin råspont som han fick vågig?
Eld skrev:
Var glad att den blev blöt när den låg travad. En god vän fick regn när råsponten var fastspikad men han inte hunnit få dit pappen... Hela taket blev vågigt.
 
Det blir inte rakt igen även om det får torka ut helt. Det går inte att rätta till helt med mindre än att man byter ut alltihop. Min kompis vägde av bärläkten så att taket ser rakt ut (nåja) med teglet på plats. Men det innebar massor av extrajobb.
 
Om du spikar dit virket som det är och det blir "vågit" så kan det inte göra så mkt... lägg papp+strö och en kraftigare tegel läkt, t.ex 2x3" (45x70mm)
Jag förutsätter att takstolarna inte är ojämna, så med en kraftig tegelläkt borde det alltså bli bra iaf till slut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.