Med ett nyrest hus och en färskgjuten platta vore det önskvärt att få igång golvvärmen. Hur gör man rent praktiskt??

Problemet är; För att montera in värmepumpen bör ju golvet under denna vara färdigt - och - klinkers ska inte läggas förrän plattan torkat ca 100 dagar . Det blir för mig ett slags Moment22.

Måste dock vara ett vanligt bekymmer - Hur gör man smartast?  ???
Elfläktar och avfuktare istället eller?
K,,,
 
Vår rörmokare har ingen mobil pump.
K,,,
 
De kanske finns att hyra? Försök med Cramo eller en bygghandlare.
 
Även om jag inte bygger nytt hus så ställdes jag inför samma problem vid installation av bergvärmen. Pannrummet skall bli tvättstuga men pumpen måste dit lååångt innan resten av rummet är klart. Jag gjöt en klack att ställa alla värmeprylar på (vb, vp, ack) och på den blir det ingen klinker. Problemet är därmed löst....

Nu förstår jag att det kanske inte alltid passar att göra p dessa vis, men för mig funkade det bra eftersom vbvpack tar upp 1x3meter i ena änden på rummet, detta kommer jag sedan avgränsa med en skjutdörr.
 
Vi fick avvakta tills huset var tätt, men jag vill komma ihåg att plattsättaren la plattorna under pannan (enbart under pannan och utan att foga) ca sex veckor innan inflyttning. På två veckor och full effekt från pannan var golven färdiga att bekläs med diverse material.

Åtskilliga liter vatten samlades i avfuktaren kan jag meddela, samt att elbolaget var överlyckliga över vår generösa elförbrukning under de veckorna ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.