Är det nån som har koll på vad reglerna säger om räcke till balkong. Jag ska ha glas och undrar om man absolut måste ha laminerat glas. Jag vill ha rökfärgat och det är superdyrt som laminerat. Är det OK med 10mm tjockt glas som alternativ? Spricker ju inte i första taget.

Är det nån som vet var man köper rostfria glashållare billigt. De jag har hittat kostar 150 kr /st.
/CC
 
Sitter i samma situation som du. Ska ha glas under balkongräckena och det kostar ju en del. Har fått ett bra pris på 4x4mm laminerat glas för mellan 1000 - 1500 kvm beroende på vilka mått jag ska ha. Rostfria klämfästen är nog svårt att hitta för billigare än 100 - 150:-.

Angående 10 mm tjockt glas så slå en signal till bygglovsenheten i din kommun. De borde veta vad som gället. 4x4 är vad jag blivit rekommenderad på alla glasmästerier i stan!
 
Det var ett tag sedan jag kollade det men jag har för mig att du som privatperson kan göra som du vill. Det är bara typ företag och offentiliga lokaler som måste rätta sig efter de föreskrifter som finns.
 
44,1 heter glaset tydligen. Jag har fått priset 1200 kr kvadraten. Totalt går det på 3750 kr för fästena och 5400 kr för glaset till min balkong, tjoho 9150 kr.

Ett tips är att alltid välja syrafast rostfri i hållarna om det ska sitta utomhus. Vanligt rostfritt (vad det nu har för beteckning?) har en tendens att få bruna missfärgningar som visserligen går att polera bort, men man vill ju att det ska vara helt underhållsfritt.
/CC
 
Constructum Domus, jag undrar om det verkligen är så. Om man säljer sitt hus så är man väl skadeskyldig om det skulle hända något, samma sak om det händer gäster något om man inte följt de säkerhetsföreskrifter som gäller vid byggnation.

Om man däremot sätter upp en varningsskylt kanske man klarar sig.

Jag får kolla upp reglerna nogrannt för om man vill ha rökfärgat glas sticker kostnaden iväg rejält, medans det fortfarande är humana priser på rökfärgat 10mm float glas.
/CC
 
chris47 skrev:
Constructum Domus, jag undrar om det verkligen är så. Om man säljer sitt hus så är man väl skadeskyldig om det skulle hända något, samma sak om det händer gäster något om man inte följt de säkerhetsföreskrifter som gäller vid byggnation.
Hmm, jag skrev lite otydligt. Det är klart att man måste följa säkerhetsföreskrifterna. Men jag har för mig att det inte fanns några när det gäller sitt eget hus och glas som altanräcke. Jag kan dock ha fel för det var ett tag sedan......

Min glasmästare rekomendera dock att använda laminerat glas.
 
Constructum Domus skrev:
Hmm, jag skrev lite otydligt. Det är klart att man måste följa säkerhetsföreskrifterna. Men jag har för mig att det inte fanns några när det gäller sitt eget hus och glas som altanräcke. Jag kan dock ha fel för det var ett tag sedan......

Min glasmästare rekomendera dock att använda laminerat glas.
Det stämmer att du får sätta vad du vill i privat hus,men rekomendation är säkerhetsglas och dit räknas även härdat som är billigare MVH glasmästarn..:)
 
Fördelen med lamellglas kontra härdat är att vid ev. kross av klaset så sitter lamellglaset kvar och skyddar fortfarande, däremot det härdade glaset exploderar och ramlar ner i småbitar.
Dessutom bör det härdade glasets kant skyddas då det är mycket känsligt mot kantstötar.
 
Beställde 10 sektioner 4x4 mm laminerat glas med rostfria syrafasta klämfästen igår! Nu tar det "bara" 2 veckor så får vi dem levererade. Lönar sig att ringa runt och kolla priser. Totalpriset skiljde mellan 13100:- och 28600:- på två olika glasmästare!!
 
glasis skrev:
Det stämmer att du får sätta vad du vill i privat hus,men rekomendation är säkerhetsglas och dit räknas även härdat som är billigare MVH glasmästarn..:)
Men va?! Är ni födda i farstun eller? Har ni hört talas om något som heter bygglov? Vad är det för glasmästare som slänger ur sig massa hypotetiska åsikter? Du ska använda dig av en montör. Du ska skicka in tekniska anvisningar tillsammans med bygglovsansökan till stadsbyggnadskontoret. Fast glas kan ha enklare specifikationer beroende på vart det ska sitta. Vik in och skjutsystem måste va specialbehandlade (laminerade/härdade) då dom går att dra ur sin profil. Det innebär att du vill ha ett förutspått scenario om det händer. I klarspråk, hur ska glaset gå sönder om det går sönder. Belasningskrav finns alltid på glas. Den mängd tryck i kilo du kan lägga mot glaset. Sluta skriva massa saker på internet när ni inte har en aning.
 
K
Ta det lugnt. Man bör hålla sig till reglerna men är det inte nybyggnation behöver han förmodligen inte bygglov för att byta räcke.

Laminerat glaa måste du ha
 
Philip Shiraz skrev:
Men va?! Är ni födda i farstun eller? Har ni hört talas om något som heter bygglov? Vad är det för glasmästare som slänger ur sig massa hypotetiska åsikter? Du ska använda dig av en montör. Du ska skicka in tekniska anvisningar tillsammans med bygglovsansökan till stadsbyggnadskontoret. Fast glas kan ha enklare specifikationer beroende på vart det ska sitta. Vik in och skjutsystem måste va specialbehandlade (laminerade/härdade) då dom går att dra ur sin profil. Det innebär att du vill ha ett förutspått scenario om det händer. I klarspråk, hur ska glaset gå sönder om det går sönder. Belasningskrav finns alltid på glas. Den mängd tryck i kilo du kan lägga mot glaset. Sluta skriva massa saker på internet när ni inte har en aning.

Tagga ner nu! Var och en gör som de vill.

Tipsar om en tråd här (mins ej vilken) där det cirkulerar en kontakt i Kina som är mycket hjälpsam och löser sådana här frågor billigt och snabbt.
 
Balkongräcket ska väl hålla om någon råkar ramla mot det?
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
K
Skulle det inte hålla om det kom från Kina?

Självklart måste du köpa ett räcke som tål belastningen om någon springer och ramlar in i räcket! I valet mellan härdat och laminerat glas tänker jag att om härdat glas går sönder faller det i tusen små ofarliga bitar men det lämnar ett farligt hål i räcket där någon kan falla ner... ett trasigt laminerat glas sk sitta kvar
 
Redigerat:
Philip Shiraz skrev:
Men va?! Är ni födda i farstun eller? .....
Detta inlägg hamnar högt på listan över trådlyft. Inlägget kommer 10 år en månad och några dagar efter det sista inlägg innan tråden "somnade" in. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.