Ett tag verkade det populärt att köpa ett "risigt" hus och snabbrenovera, sälja för dyrare pengar. De som gjorde detta verkade satsa på att måla ALLT vitt. På äldre sekelskifteshus tyckte jag personligen att de förstörde saker, genom att måla golv mm vitt.

Jag tycker, på ett 70-talshus med tex mycket brunbetsat etc, det är synd att måla detta vitt... MEN jag tror samtidigt att vissa inte ser bortom sådana saker, så jag kan tänka mig att det lönar sig att vitmåla bruna lister, måla över brokiga bruna tapeter, lägga in ett billigt klickgolv över en brun eller grön heltäckningsmatta - men inte göra någon dyr renovering i badrum/kök. Finns ju exempel på de som piffar till badrummen för 10.000kr, lackar köksluckor, byter golv, köper begagnade men nåt år gamla kyl/frys/disk om det är riktigt gamla vitvaror som står där.

Så håller jag också med om att det verkar finnas de som skräms av sådant som kan tolkas som "fel". Ett tak som läcker, om man har utrymme i ROT avdraget och det MÅSTE göras, ja, det kanske inte är så dum ide. Likaså att montera tex luft-luft pump för att få ned värmekostnad. Köparen kan ju faktiskt ha lättare att låna på köpet än att låna till renovering.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Ett litet inspel efter att ha läst alla trådar här om krånglande köpare som vill ha saker åtgärdade, tjafs om dolda fel etc:
Om du nu renoverar huset så höjer du värdet men du höjer också köparens förväntningar. Så detta kan man också ställa i relation till varandra.
En köpare som köper ett nyrenoverat hus kanske har höga förväntningar på att allt ska vara tipptopp och här närmare till hands att börja skrika om reklamation och dolda fel om något skulle visa sig vara fel. Ett hus som är gammalt och orustat kan alltså bli en mer problemfri historia för alla parter iom att förväntningarna på skicket är lägre. Börjar man prata dolda fel så ska det ju bedömas utifrån husets skick och ålder. Det är alltså nära på omöjligt att få nån ersättning för dolda fel när det handlar om ett hus som är gammalt och orört. Just sayin
 
Jag håller med Stuff i #17.

Reparera det som är trasigt. Gör underhållsarbeten som behövs, men lägg inga stora pengar på att renovera ytskikt, badrum eller kök. Se till att det är helt, städat och rent. Det gör att huset ser välskött ut. Det smäller högre än om du renoverar för en massa pengar, som du kanske inte får betalt för. Och du riskerar inte att få några reklamationer mot dig för att köparna har höga förväntningar.

Renoveringsobjekt i bra lägen går ofta för förvånansvärt höga priser.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.