Hej!

Jag planerar att åka till Polen (Karlskrona-Gdynia) och köpa ett Faktum IKEA kök. Köket är ca 10 kvm och jag ska ha skåp längs ca 6 meter. Jag tänker även köpa mina vitvaror där dvs kombinerad kyl/frys, ugn, spishäll, micro samt fläktkåpa. Bänkskiva köper jag hemma. Frågan är nu om man får plats med allt detta på en släpvagn? Jag har mailat min inköpslista till Ikea i polen och frågat dom hur stort lastutrymme som behövs men inte fått något svar ännu. Är det någon här som kan göra en uppskattning?

En annan fråga är om man får köra släpvagnar man hyr över gränsen?

Tacksam för svar!

MVH

Tomas Sondén
 
Vi fick utan problem plats med vårat ikeakök i skåpet på en transit. Jag hade inga vitvaror med men det fanns plats över och det kan nog hända att det hade fått plats med dom oxå. Skulle tro att det är bättre att hyra en skåpbil och åka och hämta dom med. Men det är vad jag tycker och det kanske blir alldeles för dyrt.
 
Om du ska hyra släpen i Karlskrona måste du deponera släpens värde innan du får åka till Polen.
 
vad blir notan ? väldigt nyfiken har tänkt tanken själv
 
Hej!

Priset i Sverige på vitvaror och det i ritningen är 45043. I Polen kostar samma saker 34715.

/ Tomas
 
Jag skulle inte tro att det är några problem att stuva in allt rent m2-mässigt så länge du kan bygga en del på höjden, frågan är dock vilken höjd kylfrys har - om det går in på längden på släpet (dvs om du har den allra högsta kylmodellen). Kyl/frys är inpaketerad i en rejäl trästomme så det tar en del plats.

Jag körde hem våra ikeaskåp i yarisen och det var inga problem (hade dock inga högskåp...) ;)

*EDIT* vitvaror finns det verkligen i lager att hämta från hyllan i polen? När jag beställde en diskmaskin från ikea tog det ett par veckor att få den.
 
Kylskåp skall väl transporteras stående.
 
Man kan lägga ner kylen, men man bör/ska vänta några timmar med att slå igång den när man väl rest upp den. Detta för att kompressoroljan ska rinna tillbaka.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.