Ska kakla i tvättstuga i källaren och har några putsade väggar och några med gips. På putsen rollar jag primer innan kakelfixet, men ska jag ha primer på gipsskivorna också?

I badrummet där jag ska ha tätskikt har jag uppfattat det så att jag alltid ska ha primer under tätskikt oavsett underlag. Har ni andra uppfattat detsamma??

/fremag
 
Det avgörs helt och hållet av tillverkaren av tätskiktet. Med de flesta fabrikat jag använt ska man inte prima ny gips, men i princip allting annat. Läs monteringsanvisningen.

Edit: Såg nu att det inte gällde tätskikt, utan fix. Samma sak där, kolla vad leverantören vill. Men för det mesta är det gönt att köra utan primer.
 
C
jon_h skrev:
Men för det mesta är det gönt att köra utan primer.
Jaså? Jag kollade monteringsanvisningarna för CC Höganäs, Maxit, Ardex och LIP, och av dessa så är det endast Maxit som inte säger något om primer på gips.
 
Gäller det alla deras fix? Och det är alltså på gipsskivor du kollat nu, inte gipsspackel? För på gipsspackel ska man alltid prima för att förhindra ettringitbildning.

Men, jag vet i alla fall att Schönox/Casco inte bryr sig om det, och jag har för mig att samma sak gäller för Kiilto. Sen vet jag att det utan undantag fungerar i praktiken att låta bli att prima gipsskivor innan plattsättning. Dock skulle jag aldrig hoppa över det om någon fabrikant angav primer innan tätskikt vid våtrum.

Edit: Kollade Höganäs produkter, och det verkar som om de bara anger primer under FB1300, inte under FB17 eller FB13.
 
Jag kör med LIP, och jag tycker deras instruktion är lite svävande just när det gäller gipsskiva. Men det kan väl inte skada så jag rollar på lite primer. I köket som jag gjorde för några år sen hade jag ingen tanke på primer och där har det inte ramlat ner i alla fall :)
 
Absolut, det skadar inte. Tvärtom. Har du primer hemma så kör på.
 
Hoppar in lite här....

Själv har jag behållt några gamla gipsskivor i smygen till takfönstret. Tänkte bara spackla och måla dessa för de sitter inte så stadigt som krävs för kakel. Bör man behandla dessa skivor med primer eller så?

Hur gör man vid övergången mellan kakel och målad yta (blir ett ytterhörn)? Remsa med tätskikt som målas över?
 
Du behöver inte prima gipset innan du målar.

Gör så här med ytterhörnet att du försöker få skarven mellan gipsskivorna under kaklet, och då kan du låta en remsa med tätskikt täcka skarven och gå fram till hörnat, alltså tio millimeter typ, där den överlappar eller överlappas av färgen. Skulle du sätta remsa och tätskikt runt hörnet under färgen så skulle det synas väldigt tydligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.