I år har vi på försök sått spenat, ärtor mm väldigt tidigt. Allt jag kommit upp fint och under nätterna är bäddarna täckta för att det inte ska bli för kallt. De nätter som temperaturen krupit ner en bit under under nollan ute har vi satt in värmeelement/kupéfläkt eftersom växthusglasen äter fantastiska avstrålningsytor. De känns dock som om man eldar väldigt mycket för kråkorna, det är ju bara under dukarna värmen behövs. Det slog mig då om någon testat värmeslinga? Tänker i första hand på sådan kabel man frostskyddar rör med och köps som metervara. Tål utan tvekan fukt och ger 10-30W/meter. Om man sätter det så den hänger i luften borde värmen sprida sig under duken. Någon åsikt?
 
Redigerat:
Jag har ingen extravärme till mina tidiga sådder, sk vintersådder. Spenaten klarar sig finfint ändå. Iom att den är sådd i en kylig tidsperiod kommer den upp härdad och klar. Skulle det bli -35 är det ju mycket möjligt att den skulle duka under men nätterna med enstaka grader under fryspunkten klarar de.
Spenat, sallat av alla de slag och diverse olika kålsorter har jag för tillfället på detta vis. Så jag tror att er extravärme är onödig.
 
KristinaRT
Värme stiger, lägg i så fall slingan i/på jorden, häng inte ovanför....
 
Det kanske är så att plantorna klarar sig, känner mest för att dra på hängslena också.

Förvisso stiger värme men i det här fallet tänker jag mest att få till ett mikroklimat under duken, inte att värma plantorna eller jorden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.