En konstig fråga, kanske, men när vi byggde hus hade vi småbarn och därför ville jag ha en gräsmatta för deras lekar o.d. Nu har barnen växt upp och flyttat bort. Vi bor i en skogsbacke där mossan hela tiden försöker ta över. När vi byggde fanns där blåbärs- lingornris och typisk skogsbacke, men det ändrade vi till gräsmatta. Nu skulle jag gärna ha tillbaka en del av det ursprungliga, dels eftersom gräsmattan inte är speciellt fin. Är det någon som vet om detta är möjigt?:x
 
BirgitS
Lingon och blåbär trivs i mark som har lite lägre pH så du kan pröva med att skala av gräsmattan och blanda upp jorden med Rhododendron-jord innan du planterar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Att förvandla skogsmark till gräsmatta är betydligt enklare än att återställa den biotop som en gång var men det är inte omöjligt i ett längre perspektiv.

I en blåbärsskog finns alltid ett tak av granar och tallar som ger det perfekta ljuset för att växterna skall kunna överleva, ett strilande men begränsat ljusinsläpp. Utan tak tar gräset över pga av för mycket ljus. I en blåbärsskog finns mossor och lavar, insekter och jordlevande kryp som trivs i denna speciella miljö och där alla ger sitt bidrag till ett fungerande ekosystem. Samtliga behövs för att denna biotop skall överleva. Markens pH värde är surt och det kan man åstadkomma med torv och genom att plantera barrväxter som bibehåller surhetsgraden i marken.

Man måste börja med taket dvs träden som tar lång tid på sig innan de kan åstadkomma ett begränsat ljusinsläpp. Innan barrträden kan bidra med sin del kommer gräset att sprida sig och konkurrera ut annan växtlighet.

Googla på bilder av blåbärsskog så får du en uppfattning om vad som krävs. Lingon kan växa i något ljusare miljöer men får nog svårt att konkurrera med gräs.
 
  • Gilla
Charlie2 och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Verkar inte så lätt detta. Ska jag börja med träden så tar det nog lite för lång tid, så jag får nog ge upp den tanken. Men väldigt bra att veta, jag får väl låta mossan växa som den vill, väldigt svårt att hålla den borta i vår skogsbacken i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.