Hejsan!

Jag och sambon håller på renovera väggarna i vår sommarstuga. Och efter detta skall vi investera i en luftvärmepump. Därav håller vi på att dra elen (infälld i väggen). Drar ju en egen kabel från elcentralen till pumpen. Men det vi nu undrar är vad för typ av kontakt/uttag vid platsen där pumpen skall sitta. Är det ett "vanligt" eluttag eller ett lamputtag. Något annat vi bör tänka på? Behövs en strömbrytare?

Mvh

Johan U
 
Inte för att vara taskig men ni bör nog överväga att inte göra det själva över huvud taget utan låt ett proffs fixa det istället.
Elinstallationsarbete är behörighetskrävande. Många fuskar lite och gör sådant arbete själv ändå men det bygger på att man i så fall har nödvändig kunskap. Att ni frågar om det ska vara ett lamputtag är ett tecken på att ni inte riktigt har koll elinstallation. Det handlar främst om er egen säkerhet.

Som svar på huvudfrågan så skulle jag också rekommendera en fast anslutning med säkerhetsbrytare som den etompau länkade till. Ingen stickkontakt.
 
Alltså en elektriker kommer att utföra detta arbete. Vi står bara för själva byggandet. Men frågar för att få mer kött på benen samt för att köpa in rätt material innan elektrikern är på plats.
 
Alltid bra att höra flera personers rekommendationer - så tackar Er för detta :-D
 
Ytterligare ett tips är ju att alltid prata med elektrikern först om ni gör en sådan fördelning så att ni är överens om vad som ska inköpas. Vad som rekommenderas på ett nätforum behöver ju inte alltid vara samma komponenter som de din elektriker vill jobba med.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
kolla i manualen till värmepumpen om den ska anslutas fast eller med stickpropp och om den ska anslutas till inne- eller utedelen eller om det är valfritt.
 
De flesta som installerar luftvärmepump fixar ju även elen till densamma.
Har ni kollat med LVP installatören om han även kan fixa elen?
 
Ni behöver alltså bestämma er för att antingen löpa hela linan ut och göra jobbet själv eller kontakt en elfirma nu. Det finns en laglig möjlighet att göra en del av jobbet själv fram till första Juli i år. Alternativet att dra först och fråga elektrikern sen finns inte. Det låter ju som att det handlar om betydligt mer elinstallationsarbete än denna LVP.

I vilket fall behöver ni tar reda på hur jobben ska göras för jag tror inte ni hittar en elfirma som är villig att lära ut i någon nämnvärd omfattning, kanske för 600 :- timmen... För att ha en chans att hitta en firma som låter er göra en del jobb själv tror jag ni måste redigt kunna beskriva momenten hur de ska utföras.

Om vi då går in på själva pumpen så är det ju inga komplicerade saker om det inte är en speciell pump.
Det brukar räcka med en enfasgrupp, 10A, 1.5 mm² så om inte pumpen är inköpt så är det en bra utgångspunkt. Sedan kan pumpen ha krav på JFB etc som man kanske får lösa sedan så det är bra att lämna lite plats i centralen, om den också ska bytas.
En säkerhetsbrytare är på sin plats, inte för att den krävs utan mest för att det kan vara lämpligt och inte kostar nämnvärt. Uttag och stickpropp till en fast monterad LVP tycker jag inte hör hemma.
Från säkerhetsbrytaren kan man sedan välja att gå med en utanpåliggande kabel till inomhusdelen eller gå ut genom väggen till utomhusdelen, beroende på vad pumpen kräver.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Det finns en laglig möjlighet att göra en del av jobbet själv fram till första Juli i år. .
På vilket sätt finns det en laglig möjlighet nu?
 
Stuff skrev:
Elinstallationsarbete är behörighetskrävande. Många fuskar lite och gör sådant arbete själv ändå men det bygger på att man i så fall har nödvändig kunskap. .
vad jag vet så är det ju typ bara byte av strömbrytare och vägguttag du får göra om du har nödvändig kännedom :screwy: resten är väl behörighetskrävande?
 
Se 1 kap 13 § i ELSÄK-FS 2013:1. Den ersätts i Juli av ELSÄK-FS 2017:2 som saknar detta undantag, men de arbeten som inte kräver behörighet är desamma.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Se 1 kap 13 § i ELSÄK-FS 2013:1. Den ersätts i Juli av ELSÄK-FS 2017:2 som saknar detta undantag, men de arbeten som inte kräver behörighet är desamma.

Jo men du måste fortfarande vara yrkesman vilket innebär enligt Elsäkerhetsverket själva att yrkesmannen har de kunskaper och färdigheter som krävs för det aktuella arbetet. Vilka kunskaper och färdigheter som krävs beror på vilket arbete som ska utföras i varje enskilt fall.

Och att fråga vad det ska vara för grejer till ett för en elektrikern grundläggande arbete anser jag inte att det innebär att man har dem kunskaper som behövs och färdigheten kan jag ju inte bedöma utan att se hur/vad som är gjort.

Och att hitta en seriös elinstallatör som är villig att ha ett överinseende över jobbet vet jag inte om det finns många av. (Troligen billigare att anlita en firma)
 
Nej så är det inte, även en privatperson kan med detta undantag installera el - det gäller "bara" att hitta en elinstallatör som går med på detta. Man ska inte hänga upp sig på ordet yrkesman för det betyder ingenting, det är inte definierat. Välkommen till forumet förresten. Du kan lita på att just denna fråga har utretts grundligt både på detta forum och andra forum, t.ex
http://www.elsakerhetsverket.se/and...llator/Undantag-fran-anstallningsforhallande/
https://www.byggahus.se/forum/el/28...sager-ni-om-jag-vill-trada-garaget-sjalv.html
https://www.byggahus.se/el/225465-elarbete
https://www.byggahus.se/forum/el/225806-eio-lagger-sig-i-innehallet-i-byggahus.html
https://www.byggahus.se/forum/el/261894-vad-far-man-forinstallera-sjalv.html
http://www.fluxio.se/forum/6/31257.html
 
Bo.Siltberg skrev:
Nej så är det inte, även en privatperson kan med detta undantag installera el - det gäller "bara" att hitta en elinstallatör som går med på detta. Man ska inte hänga upp sig på ordet yrkesman för det betyder ingenting, det är inte definierat. Välkommen till forumet förresten. Du kan lita på att just denna fråga har utretts grundligt både på detta forum och andra forum,
Som Bo säger så har detta varit möjligt enligt de gamla reglerna som byggde på ett personligt ansvar hos den behöriga elinstallatören. 1 Juli ändras detta och elsäkerhetsverket flyttar ansvaret till företaget som måste vara registrerat som installationsföretag med ett egenkontroll program som noga beskriver vem som gör vad på företaget. Ett företag kan därför inte längre låta en kund "hjälpa till" eftersom kunden inte ingår i de egenkontrollprogram som skall finnas vid elsäkerhetsverkets tillsyn. Så möjligheten försvinner även för de installatörer som haft en vilja att bjuda ut sitt personliga ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.