Hej!

Jag har lite funderingar om och i så fall hur vi ska hantera grannens val av att sätta pil (trollpil) och poppel (ingen aning om vilken sort) precis vid staketet som står i tomtgräns. Än så länge är det bara små sticklingar men i framtiden kan de ju bli rätt stora med väldigt invasiva rötter och rotskott har jag förstått.

På vår sida vill vi ca 1m från staketet ha vår häck (avenbok) och en gäng vinbär och hallonplantor samt en rabarber. Det är några meter mellan de närmaste pilarna och vårat garage med dränering. Vi vill ju att varken växtlighet eller rör förstörs av deras ev. invasiva växter.

Borde vi försöka sätta någon form av rotspärr mellan våra tomter? Hur djupt ner isf?

Har vi rätt att klippa det som sen kommer hänga över på vår sida och kanske skugga våra växter?

Jag ska fråga dem hur de tänkte när de satte dessa bara någon dm från tomtgränsen. Men än så länge kan vi ju inte "kräva" att de flyttar på dem för nu är de på "rätt" sida. De har även en hel del egna odlingar som skulle kunna påverkas av invasiva rötter.

Med vänlig hälsning
 
BirgitS
Hej!

När grenar och rötter växer in över/i din mark ska du först ge ägaren av trädet etc. möjlighet att ta bort grenarna och rötterna men om ägaren inte gör det så får du göra det själv. Enligt en del i forumet får du inte göra det på ett sånt sätt att trädet etc. dör.

Det är åtminstone god ton att sätta ett träd eller en häck så pass långt in på tomten att man kan sköta den på utsidan medan man fortfarande står på sin egen tomt. Eller att man kommer överens om att göra det gemensamt i tomtgränsen, men det är ju inte ovanligt att det blir bråk om det senare.
 
Det är trist när grannar inte väljer rätt växtslag eller rätt placering.

Det är ingen dum ide att du redan nu, innan du planterar egna växter, gräver ner någon form av spärr på din sida tomtgränsen och innan grannens växter etablerat sig. Jag höftar: 60-80 cm. Du kan ju kolla med närmaste trädgårdsmästeri och där få tips på lämpligt material och vettigt djup.
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Det finns en variant av markduk som heter rotstopp som man gräver ner vertikalt och som skall stoppa växtrötter. Ett mycket mer seriöst alternativ är väl att kontakta en schaktfirma och kolla om de kan slå sådana där markstöd som använd vid byggen när man schaktar bort massor av jord. Jag har ingen aning om vad deras tekniska namn är men de bör ju stoppa allt.
 
Som sagt, det är hög tid att nu medan tid är att prata med grannen. Om plantorna är små så går de ju att flytta. Kanske har grannen inte en susning om vad som händer på sikt när det blir stora träd (poppel). Trollpil blir väl inte så stor tror jag, men definitivt betydligt bredare än ett par dm...
 
harry73
Sätt inte bara rotspärr men även låg staket eller mur i gränsen så att stammen inte får möjlighet att växa in på din tomt
 
Tack för svar!

Vi har frågat dem om de ville ha en gemensam häck men det verkade inte finnas någon intresse för det.

Trollpilen ser än så länge rätt död ut så de tog sig kanske inte.

Poppeln ser ut att leva, den sitter iaf 50 cm från tomtgränsen men rötterna tar sig väl in till oss lätt ändå. Ska fråga vilken sort det är, är det en mot rotskott/invasiva rötter får vi kanske sätta någon rotspärr vid dem om de börjar växa. Hittade sån duk/väv på Bauhaus, dock vara 70 cm bred.

Vi var själva inne på pil som häck ett litet tag med tanke på att de trivs där det är rätt blött vilket det ofta är här men blev avskräckta av vad deras rötter kan göra så vi avstod det men nå har vi kanske samma problem ändå.
 
Vilken tråkig situation ni hamnat i. Att gräva ner en markduk som rotspärr är nog bortkastat arbete. Jag vet att marknadsföringen hävdar att det fungerar men det gör det inte. Trädrötter tar sig igenom så det är ett bortkastat arbete. Det som är ogenomträngligt är byggplast men att gräva ner plast 50 cm från ett snabbväxande träd måste påverka trädet på något sätt. Svårt att bedöma hur djupt det bör vara och risken att rötterna, när de möter motstånd till slut tar sig under eller över när det bildats lite jord på övre sidan av plasten.

Den enda vettiga lösningen jag ser är att prata med grannen, misstänker att de inte läst på vilka växter de planterat. Förbered dig omsorgsfullt genom att informera dig grundligt, ta med artiklar som beskriver hur poppel beter sig med massor av rotskott, likaså pil.

Lycka till!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
I en tidigare trädgård grävdes, samtidigt som huset byggdes, 100 cm plåt ner längs tomtgränsen. Körde förbi nu, 30 år senare ... såg att nuvarande (?) granne hade en snygg hög ligusterhäck på sin sida tomten ... två meter in i trädgården ...

Jag vet inte vad som hänt under alla dessa år men misstänker att nuvarande tomtägare inte känner till spärren och att den ursprungliga pilhäcken invaderat grannträdgården ... :rolleyes:
 
Om träd som björk klarar av att sabba avloppsrör har jag svårt att tänka mig att en markduk skulle stoppa pil och poppel. Vanlig N1-markduk tar sig ju maskrosor igenom bara de kämpar en stund. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.