S
Är inne på att handla en sån här http://www.rinkabyror.se/artikel/bev...raktor-nelson/.

Lånade en av en kollega och tror att jag behöver få till bättre vattentryck än vad min nuvarande trädgårdspump åstadkommer i nuläget. (Effekten var tydligt bättre när jag körde "kommunalt vatten".)

Har en hydrofor-variant för vilken jag inte lyckats justera trycknivån. Så länge pumpen jobbar så är det OK tryck så helst skulle jag vilja ställa in den så att den jobbar hela tiden. (Med facit i handen skulle jag inte handlat hydrofor, har sällan nytta av att ta enbart små vattenmängder.)

Surt att handla ny pump men är det typ en sån här jag skulle ha i stället?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...rdspump-731099

Ett minus i sammanhanget är också att mitt vatten inte är renare än att vattenspridarens egna filter snabbt bekar igen. Någonstans skall "skiten" såklart fastna, endera i spridarens filter eller i dess munstycken. Eller, kan man få en bekvämare lösning med en sån här (att man inte behöver rensa/tömma särskilt ofta):
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...sfilter-438010.
 
En sådan pump som du hänvisade till på Jula har vi som ordinarie pump för vattnet i huset. (Kommer inte ihåg exakt vilken effekt/flöde vår har, men jag tror att den är mindre, typ 1 hk/735W & ca 60l/min & toppar 4.7 bar.) Har nu fungerat problemfritt i ca 14 år.

Den är ju gjord för i princip rent vatten, men vi har mkt kalk i vattnet. Så även våra duschmunstycken och kransilar måste rensas nu och då för att inte sätta igen, och det har tydligen inte varit några problem. Å andra sidan är ju kalken inte nämnvärt i partikelform, eller i vart fall i mkt små partiklar.

Tror dock inte att den uppskattar att alltför ofta behöva suga bort luft, så en backventil är nog inte fel även utan hydrofor.
 
Tommy66 skrev:
Är inne på att handla en sån här [länk].

Lånade en av en kollega och tror att jag behöver få till bättre vattentryck än vad min nuvarande trädgårdspump åstadkommer i nuläget. (Effekten var tydligt bättre när jag körde "kommunalt vatten".)

Har en hydrofor-variant för vilken jag inte lyckats justera trycknivån. Så länge pumpen jobbar så är det OK tryck så helst skulle jag vilja ställa in den så att den jobbar hela tiden. (Med facit i handen skulle jag inte handlat hydrofor, har sällan nytta av att ta enbart små vattenmängder.)

Surt att handla ny pump men är det typ en sån här jag skulle ha i stället?
[länk]

Ett minus i sammanhanget är också att mitt vatten inte är renare än att vattenspridarens egna filter snabbt bekar igen. Någonstans skall "skiten" såklart fastna, endera i spridarens filter eller i dess munstycken. Eller, kan man få en bekvämare lösning med en sån här (att man inte behöver rensa/tömma särskilt ofta):
[länk].
Jag hade typ samma problem som dig med ingenkalkade spridare.
En VVSare kom och satte in ett "björnfilter" som han kallade det, och nu är problemet borta!
"Björnfiltret" var slående likt bomullsfiltret som du länkat, och sitter i ett sånt hylshus som man sätter filtret i. Så mitt råd är att gå på det!
 
S
Det får nog bli ett sådant paket, pump+filter.

För justering av trycket/tryckpunkt verkar inte vara möjligt på hydroforpump, då.
 
En hydroforanläggning har en tryckströmställare vid hydroforen. (Vår sitter mellan pump och hydrofor.) I tryckströmställaren ställer man både maxtryck och mintryck. Maxtrycket bör ställas lite lägre än pumpens specade maxtryck, annars finns risken att pumpen aldrig slår av. Mintryck ställs godtyckligt. Vårt står på ca 2,2 bar. Jag hade helst sett att det stod på ca 3 bar för vattenflödets skull, men då blir tryckskillnaden så liten mellan min och max att pumpen får gå extremt ofta, alt får man byta till en betydligt större hydrofortank.

Nu vet jag inte om det på små billiga kompletta hydroforanläggningar finns ngn möjlighet att ställa trycken (min/max). Det kan ju vara fast inställt för att spara pengar kanske? Borde ju dock framgå av bruksanvisningen.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
Kan vara så, att den möjligheten inte finns på vår (som nog får klassas som liten och billig).
Är med på att maxtrycket i så fall inte skulle står riktigt lika högt som pumpens specade maxtryck. Vad gäller risken för att pumpen skulle "få gå extremt ofta" så är det ju det som jag egentligen är ute efter - att den jobbar mest hela tiden, när man tar vatten och för att då få maxtryck i slangen/vattenspridaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.