Håller på och rensar i källaren och insåg att CD-samlingen nog har gjort sitt. Ett 50-tal skivor finnes ej lättillgängligt att strömma via betaltjänst så jag tänkte rippa dem och packa till FLAC + MP3. Icke!

Min uppfattning är, efter mycket klyddande, att modernare skivläsare i datorer inte klarar av att rippa audioskivor i någon nämnvärd hastighet! Kan det verkligen vara så? Har testat ett par olika skivor i två olika läsare (Bluray-brännare och DVD-brännare), kör med cdparanoia i Linux. Söker man lite på nätet är det ju inte ett högaktuellt ämne men min uppfattning är att det inte funkat så bra de senaste tio åren.

Någon som kan berätta för mig vad jag ska ha för utrustning? För 15-20 år sedan kunde jag ju rippa i 24+x hastighet med en Teacläsare på någon sunkig Pentium med IDE-anslutning och gud vet vad för gamla mossiga specar...
 
Vad händer om du först kopierar hela skivan till en fil och anger den filen som cd-spelare i rippningsprogrammet?
cat /dev/cd[nåting eller vad den heter] > imagefil
 
C
Finns det CD-läsare i en modernare dator???

Jag har en gammal extern CD-läsare som jag stoppat in i en billig IDE->USB-låda för dylika situationer.
 
Jag har samma dilemma, men även behovet för dvd. Det finns mycket som inte finns att hitta tex på Netflix. Jag har några gånger laddat ned material jag redan köpt och har på skiva, trist att behöva vara olaglig bara för att det är krångligt att rippa (som är lagligt och man dessutom betalat för via avgift på hårddiskar och annat media). Vill också minnas att detta gick snabbt på XP åldern...
 
Jag köper massor av CD billigt på loppisar och liknande. Samtliga rippas på en Mac med extern DVD-läsare utan några som helst problem med XLD (Extreme Lossless Decoder). Ljudet går inte att jämföra med lossy-formaten och de kopieringsskyddade strömmarna från Spotify och Apple Music. Tidal HiFi låter rätt ok och MQA kanske kan bli något, men än så länge är utbudet extremt skralt i strömningstjänsterna så då känns det bra att ha tillgång till det fysiska mediet.

Ett litet visdomsord till er som slänger era CD eller säljer dem billigt i bulk - tänk på hur man såg på vinylmediet mellan 1990-2005 - skrot som man fick nästan gratis. Idag betingar vinylskivor från det förra seklet i många fall fantasibelopp. Mig skulle det inte förvåna om CD och SACD kommer att gå en ny vår till mötes ;)
 
Dvd rippar jag också på Mac med hjälp av Handbrake. Även SACD går fint att rippa (om än lite mera omständligt) till högupplösta dsf-filer med hjälp av en Oppo 103 Bluerayspelare.
 
Tack för svaren! Grävde ner mig ytterligare i det här och sprang över statistik sammanställt från något Windozeprogram för att rippa audioskivor. Statistiken fram till häromåret har endast toppats av gamla IDE-anslutna läsare men för 2016 låg det en lite modernare läsare i topp. Läsaren i fråga var en Lite-On iHAS-124 med SATA-anslutning. Nu var det förvisso ingen högaktuell modell men Dustin hade ett exemplar kvar i lager för en tvåhunding.

Läsaren i fråga löste alla problem, rippar i ungefär 11x hastighet i praktiken. Kan för övrigt rapportera verktyget abcde för att rippa och koda skivor.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
När jag rippade hela min CD-samling för några år sedan körde jag med Foobar i PC'n.
 
Det stora problemet är som sagt inte programvaran utan läsarna. Dagens DVD/BR/extra-allt är bevisligen inte användbara för att rippa audioskivor :(
 
cpalm skrev:
Finns det CD-läsare i en modernare dator???

Jag har en gammal extern CD-läsare som jag stoppat in i en billig IDE->USB-låda för dylika situationer.
Nä man använder inte skivor idag.
 
wanegardh skrev:
Nä man använder inte skivor idag.
Kan vara därför man vill rippa dom... ;)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Kan vara därför man vill rippa dom... ;)
Syftade på -ROM
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.