Hej!
Jag har ett tomt utrymme längst med ett hörn i mitt garage. Hörnet är inte helt vinkelrätt utan runt 118 grader. väggarna består av:
Putsad leca från golv -100cm.
100cm-tak av vanlig trästomme med osb + minerit.

Detta uttrymme vill jag gärna sätta upp en stor arbetsbänk men är osäker på hur jag ska gå till väga.
Har ni några tips om vad för material den bör vara av? Hur djup? (90?). Köpa skivor och ben?`Montera in i vägg?

Främst kommer bänken användas till lite snickeri, en heldel elektronik bygge samt lite assistans vid bilmekande.

Bifogar en enkel snabb bild på hur utrymmet ser ut. Enkel 3D-skiss av ett garagehörn med måtten 170 cm och 350 cm angivna längs väggarna och en öppning för en garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"hålet till vänster" i bilden är min garageport. Måtten anger maxmått som arbetsbänken kan ha längs med väggarna.
 
Gjorde så här jag.
1 meter högt (är lång)
65 djup.
Arbetsbänk i hemmaverkstad med verktyg och byggmaterial, 1 meter hög och 65 cm djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
Rejäla ben och reglar. Hänger på vägg och står på ben.
 
  • Gilla
Skorpan
  • Laddar…
Jag gjorde min garagebänk av dubbel limmad och skruvad mdf och sen parkettgolv uppepå, benen längst fram är vinklade och trycker i vinkeln golv/vägg då slipper man att sparka fötterna i stolpar.
Stommen gjorde jag av 45x95 och skruvades i väggen.
 
Köp/hämta köksstommar (bortskänkes på blocket) sedan en tjockare skiva ovanpå. Jag köpte en retur/defekt ekskiva på K-rauta för en spottstyver (skyddsplasten lämnade kvar lim på skivan... �� )

Byggde ett underrede i 45x70 virke med stålben (med mått så jag kunde sätta batterier samt plastbackar under skåpen/stommen)
 
En arbetsbänk i ett verkstadsrum med skåp, lådor och arbetsmaterial, samt verktyg och hyllor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde min såhär.

45*45 regel skruvad i väggen. Sen 45*70 reglar ställda ovan den o ut 87cm med 45*70 ben neråt. Körde cc 100 för mina lådor. Sen skruvade jag 45*145 liggandes ovanpå. En längst mot väggen och en längst ut och en i mitten. Efter detta 22mm spån och sen linoliummatta jag fick från ett bygge. Denna är superstum!
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan skrev:
Gjorde så här jag.
1 meter högt (är lång)
65 djup.
[bild]
Hur tycker du djupet 65 cm funkar? Skulle du önskat dig mer? Jag har ganska bra med plats för extra djup. Rent spontant hade jag tänkt mig 80cm.
Har du bara ben i framkant och sedan bänken hängandes på en regel i bakkant?

Pumba skrev:
Jag gjorde min garagebänk av dubbel limmad och skruvad mdf och sen parkettgolv uppepå, benen längst fram är vinklade och trycker i vinkeln golv/vägg då slipper man att sparka fötterna i stolpar.
Stommen gjorde jag av 45x95 och skruvades i väggen.
Jag hade tänkt mig runt 80cm djup på bänken. Undrar om det blir svårt att få till tillräcklig bärighet av vinklade ben.

shomakie skrev:
[bild]

Byggde min såhär.

45*45 regel skruvad i väggen. Sen 45*70 reglar ställda ovan den o ut 87cm med 45*70 ben neråt. Körde cc 100 för mina lådor. Sen skruvade jag 45*145 liggandes ovanpå. En längst mot väggen och en längst ut och en i mitten. Efter detta 22mm spån och sen linoliummatta jag fick från ett bygge. Denna är superstum!
Riktigt snyggt!

Jag hade en tanke om att ta 50x50 hålprofiler och göra en ställning. Där jag sedan tar spån/playwood ovanpå. Efter det något tåligt ytskikt. Någon tålig matta eller annat material.

Sedan hade jag tänkt haft stödbenen med någon lämplig CC beroende på vad man kan få in för "insatser" med lådförvaring. Kanske någon gammal ikea köksstomme som bortskänkes?

Min utmaning blir också att få till det snyggt med skivan högst upp då det är ett hörn som inte är vinkelrätt.
 
  • Gilla
Hollex
  • Laddar…
Jag funderar på att be en vän svetsa ihop någon stomme liknande den jag har som bild under. Tanken var att använda mig av hålprofiler på 50x50x4 eller någonting. Och sedan lägga på någon skiva som jag sågar till så den går snyggt längs med väggarna där vinklarna inte är 90grader. Funderar även på hur jag ska göra skarven mellan skivorna på snyggast sätt. Någon typ av list?
3D-rendering av svetsad metallstomme i hålprofiler för anpassat byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg linoliummatta överst och så skär du igenom båda. Då syns knappt skarven.
 
Precis. Ben fram och hängandes bak. Tror inte du kan få för mycket djup. Kör på en meter om du kan 🤘
 
Om du har bänken för djup så blir det lätt en hög med skit längst in mot väggen. Och det blir svårare att nå om du har verktyg på väggen. Jag tycker 60 - 70 cm är lagom bredd, kanske lite till om du ska snickra större saker.
//AA
 
Jag byggde min arbetsbänk 60 djup, den är nästintill obrukbar för att den är så grund.
Jag också ett svetsbord som är ca 100 djupt, där når man knappt eluttag pga djupet.
När jag kommer till skott med att bygga nytt så blir det 75-80, det är enligt mig optimalt
 
80 cm är "standarddjup" på arbetsbänkar. Kör på det.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag tänkte köra på 80cm. Jag har gjort en ritning men är osäker på val av tjocklek på material att svetsa.
https://www.docdroid.net/zfQ4UKp/stomme3.pdf.html

På ritningen skrev jag bara till VKR 50x50x4. Men tror att det är rätt överdimensionerat för mina endamål. Materialet skulle dessutom i handeln kosta 3500kr för 24m.
Vad tror ni jag kan gå ner till i dimensioner ?

Jag kommer mest använda bänken till elektroniksaker, lite snickerier och eventuellt några lite mindre projekt i metall.
 
2-3mm gods om du kör stål, annars tycker jag Ikeas enkla skrivbordsben fungerar helt okej. Infästningen och tassarna mot golvet tycker jag gör störst skillnad för stabiliteten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.