Yttre glaset på min spis har exploderat i småbitar. Måste ju gå att hitta en begagnad lucka eller glas.
Spisen är en Elektrolux EKC 60156.
Har Googlat och hittade glaset på Elektrolux egen reservdelssida med kommentaren ungefär "säljes inte"
 
A
E den vit så har den utgått då den är slut och nytillverkas inte
Duger en rostfri så finns det kvar
Hel lucka i vitt lär du aldrig hitta
Du kan säkert beställa härdat glas hos din glasmästare och limma dit det själv på ramen
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tack electroluxaren
Har kollat luckan bättre nu. Den e vit. De två inre glasen var lätt att ta bort. Det yttre glaset (som är krossat) är färgat vit för att dölja ramen, dessutom välvd så det är nog omöjligt skaffa nytt.
Måste ju finnas begagnade spisar som säljs i delar någonstans. Falkenbergs kommun driver en verksammhet för att sysselsätta handikappade. dom skruvar isär vitvaror och säljer delar. Dock är det mest disk o tvättmaskiner dom tar hand om. Ett tiotal spisluckor hade dom men ingen som passar mig.
Måste ju finnas fler sådana här verksamheter.
 
Ska under veckan till "vår" återvinningscentral, där brukar samlas runt 100-120 spisar innan de skickas iväg på en gång. Har jag tur så kanske jag kan hitta en. Kanske du har en återvinningsstation som gör likadant ?
Hos vår station så är det okej att plocka reservdelar om man frågar och städar efter sig, men inte att ta hela vitvaran.
 
Sysav har förbud mot att plocka med sig prylar från återvinningscentralerna. Skulle det vara tillåtet att börja mecka och skruva på kastade vitvaror så hade det snart blivit en ohållbar situation på stationerna.
 
NetNut, det är nog som etompau skriver i de flesta kommuner, men man kan ju alltid passa på fredag em/lördag eller under deras lunch/kafferast. Det är ju inte förbjudet att köra bort å titta på vitvarorna och det är sällan nån personal där. Dessutom tordes man väl inte ställas framför en exekutionspatrull för att man snor en lucka.
Tack för tippset.
 
A
eller sätt dit en ny rostfri lucka
 
Ny lucka lär kosta mer än jag gav för spisen - 1000kr.
Jag hade fel i mitt inlägg #3. Glaset är plant, men ramen välvd.
 
A
LUCKA UGNS-,KPL , rostfri
art. 349 40 87-12/9
Rek. ca-pris: 733.6 (SEK ) + moms
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.