Det är ingen fara med huset. Källaren i de husen är i allmänhet byggd enbart i betong. Så det finns inget som skadas av fukten. Men det är ju intressant att veta var den kommer ifrån. Har det kommit från duschen är det ju bara att ta bort och börja om. Men det kan ju även vara grundvatten på grund av igensatt drenering.

I en betongkällare skulle jag nog använt klinkers och kakel, någ jag inte skulle använt i en trevåningshus. Hur man gör med fuktspärr finns det olika idéer på. Fuktspärr på hela ytan brukar inte rekommenderas.
 
Den här bilden med alla släpp i skarvar säger allt. Jag skulle inte kontakta försäkringsbolaget. Tyvärr bara att anlita firma för renovering från egen ficka.


Skador och släpp på fogar mellan golvplattor med datumstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har tid att klaga hos försäkringsbolaget, gör det. Om inte, ingen mening då det blir svår att få kompensation. Det finns många trådar här kring källare och plastmatta/plastfärg på väggar, det är ganska självklar utveckling. Lycka till med renoveringen
 
MultiMan
Man undrar stilla hur skicket på övriga huset är när det gjorts många andra renoveringar under tiden som enligt trådskaparen varit högre prioriterade.
 
Om man tror att ett badrum från -69 ska vara utan brister så är man en naiv husägare. Vi andra betalar högre försäkringspremie för att folk som du begär ersättning för ett badrum som är finito.
 
O
Det ända fb skulle täcka är väl upptorkning. Och återställning fram till ytskikten. Med tanke på att dessa har passerat både ekonomisk livslängd och teknisk livslängd med god marginal så hamnar den kostnaden på kunden.
Huru vida man vill försöka med fb eller inte står än själv fritt att välja men det var åtminstone ingen fundering på dolt fel. Alltid nått.
Jag hade nog inte kontaktat fb. För renovering av källaren måste funnits med i budgeten när ni köpte huset.
Jag kan förstå de reaktioner på frågan om man ska kontakta fb eller inte. Men det är fritt att själv välja
Det kostar inget att fråga fb. Man kan se det som har jag försäkring ska jag använda den så mycket det bara går. Det är tur att inte alla resonerar så...
Tänk på att du har en självrisk om du kontaktar fb.
Men innan du kontaktat fb så vet du inte hur mycket de ersätter..... Om de ersätter
 
j.f.s
Inredd källare är alltid en risk och ska man till exempel ha ett vettigt golv istället för betong så blir det till att lägga det så att det ventileras eftersom det alltid finns fuktvandring i källare. Att lägga plastmatta är inget jag skulle göra just med tanke på fuktvandring. Med plastmatta hindrar man fukten från att färdas ut i luften utan den stängs in mellan mattan och betongen.

I vårt förra hus med inredd källare var alla ytterväggar målade med diffusionsöppen färg, golv lagt på platonmatta med ventilerade socklar och bad/bastu var kaklat. Tvättstugan hade plastmatta som åkte ut och golvet målades med diffusionsöppen epoxifärg.

Allt med det där duschutrymmet känns fel från början och jag skulle bli förvånad om försäkringen träder in här men kolla med försäkringsbolaget. Möjligtvis att de ger någon ersättning för sanering men åldersavdrag på ytskiktet torde göra att ersättning för det blir noll eller nära noll iaf. De enda som säkert kan svara på det är ditt bolag.

Personligen hade jag inte bemödat mig med att kontakta mitt försäkringsbolag utan rivit ut det gamla så snabbt det bara går.
 
Redigerat:
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
O
Om pengarna inte räcker till, slit ut mattan helt och använd inte rummet. Har du tm där så se till att avloppet går direkt ner i brunnen.

Sen är det så när man har köpt hus har man fått en ny busig kompis som kommer hitta på små hyss då och då för att muntra upp stämningen lite (även om jag själv inte alltid är helt överens om att jag blir lika glad) se det positivt! Du har fått en ny busig vän!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg i den här tråden med hänvisning till våra diskussionsregler:

"§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.

4.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.

4.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.

/Moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.