Hejsan!
Vi har tillåtelse att bygga 200kvm byggarea på våran tomt enligt detaljplan.
Om jag nu bygger en enplansvilla med byggyta på 170kvm och garage på 30kvm så har jag direkt byggt upp min kvot på tomten.
Gör man ett misstag om man gör så på en gång ? Kommer man ångra sig med tiden ?
Jag får ju garage + hus ... men har jag missat andra byggytor som tillkommer ?

Altan och friggebodar ingår väl inte i byggytan och därmed får jag bygga sådana utan bygglov även om jag överskrider 200kvm ? :-/

Eller borde man ha en buffer kvar av byggyta när huset + garage är byggt ? :surprised:

/V



 
Altaner ingår i byggytan om de ligger högre än 0,5 (eller 0,6) meter. Om du vill ha skärmtak på mer än 12kvm så (tror jag) att det också räknas in i byggytan. Det är ialla fall bygglovspliktigt.

På din fråga om vad man mer kan vilja bygag på tomten, kanske redskapsskjul. Om du har ett garage på 30kvm, så kanske det blir lite dålig plats för gräsklippare, spadar etc. om du samtidigt villa ha plats för en liten arbetshörna med bänk osv. Och friggeboden kanske du inte vill använda som redskapsskjul.
 
Jo, det är ungefär så jag spekulerar... ::)
Vill gärna bygga 1-planare + garage men är rädd att man efter några år ångrar sig och önskar man hade några kvm kvar att få bygga på av någon anledning.... :-?

Alternativer är ju att bygga typ 2-planare + större garage för att dessutom ha kvar kvadratmetrar att bygga ev. redskapsbod/bastustuga osv osv ..
/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.