Hej.

Skulle vilja göra en tillbyggnad om 40 kvm. Markplan ej kök eller badrum. Samt byta fasad på hela huset (eternit till trä). Nu undrar jag hur vi skall gå tillväga?

Jag har ringt runt till en massa olika företag som stod listade på gula sidorna att de gjorde tillbyggnationer. Många var rent ut sagt otrevliga i telefon. Ok att man har mycket att göra men man behöver väl inte vara otrevlig! Fick inte tag på någon som var intresserad, möjligtvis nästa år...

Har ni något tips på ett bättre sätt att gå tillväga? Känner ingen som byggt ut.
Letar efter någon i eller omkring Göteborg.

Behöver leta upp en arkitekt också men det hoppas jag är enklare, kan ariktekten hjälpa till att hitta en byggledare?

Tacksam för alla tips.

//mvh Ylva

 
Vi har byggt ut vårt hus och misslyckats totalt med upphandlingen av projektet >:( :-[ :'(. Jag vet precis hur du inte ska göra och betalar dessutom hutlösa advokatkostnader för det.
1. Välj entreprenör NOGA. Vi hade också problem med att få tag i någon överhuvudtaget vilket till slut fick oss att välja fel entreprenör. Så fortsätt leta; fråga alla du känner, prata med dem på lokala brädgården etc etc. Arkitekter är säkert också en person som skulle kunna känna någon.  När du väl fått napp - kolla noga med tre referenser (prata med dem personligen och ställ närgångna frågor). Kolla entreprenören hos SKM och kronofogde. Undvik att hamna i situationen där du väljer en entreprenör som inte klarar ovan angivna checklista bara för att du har bråttom. Det är på alla sätt bättre att vänta med utbyggnaden tills RÄTT entreprenör har tid med den än att välja fel entreprenör. Tyvärr är det ju så att RÄTT entreprenör ofta har mycket att göra!
2. Var extremt noggrann när du skriver kontraktet med entreprenören - använd mall ( finns att ladda ner på typ GARBO's hemsida). ALLT (och då menar jag ALLT) skall vara specificerat ner till minsta skruv - annars kan du liksom jag hamna i tröstlösa juridiska konflikter efteråt om vad som skulle ingå och inte! Betalningsplanen skall vara prestaionsbaserad och acceptera inte att den är framtung dvs att du betalar mycket i början utan att få något för pengarna. Ta gärna hjälp av en entreprenaderfaren advokat i det här läget - det kostar en slant men det kostar garanterat det tiodubbla att slarva igenom det här steget också!
3. Välj en bra utomstående kvalitetsansvarig. Återigen fråga runt kolla noga med referenser och acceptera under inga förutsättningar att entreprenören blir kvalitetsansvarig.
4. Välj en bra besiktningsman. Tillvägagångssätt se ovan.
Listan kan säkert göras hur lång som helst men som sagt var försiktig, noggrann och ha inte bråttom - inställningen måste vara att varje person du träffar på inom byggbranschen försöker lura dig! Har du trots allt extrem tur och inte träffar på en lurendrejare kan du ju glädjas åt det efteråt men som sagt lita inte på någon utan trippelkolla alla uppgifter. Om du promt måste ha mer utrymme just nu är det faktiskt bättre att sälja huset och köpa ett nytt större än att välja fel entreprenör som vi gjorde och definitivt är det billigare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.