8
Hej.

Här uppe i Sävast (Boden kommun/norrbotten) har det inte hunnit smälta på egen hand ännu allt som ligger på gräsmattan. Vägar osv är snöfritt och håller sig nästan på plusgrader under natten, dagarna är ofta på plus men dåligt med sol och blåser kallt så det händer ju nästan inget iaf med snön.

Min fråga är om jag på dagarna kan köra med vattenspridare gör att snabba på och "fuska" med konstgjort regn för att snabba på smältandet?

Jag själv tror inte det borde vara nått problem för gräsmattan eftersom det inte blir pro led av naturligt regn.


Trädgård med snötäckt gräsmatta och lekställning i bakgrunden, snösmältning övervägs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog inte så optimalt, risk finns att vattnet fryser till en inklump och du kan få snömögel som följd.

Gräsmattan kommer nog inte komma igång och växa så mycket tidigare för att du smälter snön, men om du ändå vill göra det och samtidigt gynna gräsmattan så kasta ut lite toppdress. Det kommer göra att snön smälter något snabbare.
 
  • Gilla
86Tompa
  • Laddar…
Kommer att gå fruktansvärda mängder vatten för det är väl kallvatten du tänker använda.
Det krävs 80 gradigt vatten att smälta lika stor mängd fruset vatten.

Snön tinar även i Norrbotten bara du tjår dig

Protte
 
Njut av snön eller flytta söderut. ;) Jag skulle gärna ha haft så där mycket snö i vinter...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.