O
hempularen skrev:
Att de skall behöva låta en jurist titta på det är lite häpnadsväckande.
Låter snarare som en standard formulering när man pudlar men inte vill erkänna det :)
 
  • Gilla
Lars H-mark och 2 till
  • Laddar…
harry73
Det är väldigt viktigt i det sociala samspelet att ge motparten en värdig möjlighet att pudla.
 
  • Gilla
jbvall och 3 till
  • Laddar…
Inte för att det nu spelar någon stor roll, men det är nog ganska viktigt i sammanhanget att inse att ett medlemskap i en ekonomisk fiberföreningen inte är att jämställa med att "köpa/beställa" något från ett vanligt företag och få det levererat. I en ekonomisk förening ska alla medlemmar bidraga med något (ofta pengar som insats eller arbete osv) och det man får tillbaks som medlem är ett delägarskap i den ekonomiska föreningens tillgångar (i det här fallet det färdigställa fibernätet). Ofta sluts avtalet om medlemskapet i föreningen separat från beställningen av själva fibern och avtalen hr normalt inte någon ångertid. Men har avtalet ångertid så får givetvis föreningen rätta sig efter det.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kolla upp vad en anslutning kommer att kosta dig den dagen du väljer att aktivera tjänsten, många föreningar har valt att ta ut en större avgift vid "efteranslutning" än om man hoppar på tåget på en gång.
Kan bli rejält mycket dyrare än att ansluta nu på en gång.
Bara något att tänka på....
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Zixten skrev:
Kolla upp vad en anslutning kommer att kosta dig den dagen du väljer att aktivera tjänsten, många föreningar har valt att ta ut en större avgift vid "efteranslutning" än om man hoppar på tåget på en gång.
Kan bli rejält mycket dyrare än att ansluta nu på en gång.
Bara något att tänka på....
Om det är samma firma som drar fiber här runtomkring så rör de sig om 2000kr mer enligt mötena och informationen som kom från början.
 
Alriksson skrev:
Om det är samma firma som drar fiber här runtomkring så rör de sig om 2000kr mer enligt mötena och informationen som kom från början.
Inte så stor merkostnad då.
Har hört om merkostnader på 5 - 25 000 kr på andra håll...
 
Zixten skrev:
Inte så stor merkostnad då.
Har hört om merkostnader på 5 - 25 000 kr på andra håll...
Är fiber verkligen framdraget till huset då och bara inkoppling återstår (som i TS fall)?
 
Kane skrev:
Är fiber verkligen framdraget till huset då och bara inkoppling återstår (som i TS fall)?
Näää, det som TS säger har jag aldrig hört att man gör innan, drar fram allt till huset utan att ta betalt.
(Om jag fattar det rätt så gör man allt jobb färdigt hos TS, om det är många som väljer denna lösning blir det ju en rätt så stor extrakostnad för föreningen och en rätt osäker investering.)

Däremot verkar ju alla förbereda för anslutning av alla fastigheter i området, men inte gräva fram sista biten till huset. Därför kan det bli dyrt med efteranslutning...
 
Vad jag blir trött på såna strulputtar.
Här har någon tagit initiativ för att få till fiber i ert område. Förmodligen driver man detta ideellt och lägger ner en massa tid och arbete för att få det att funka.
Du har fått ett erbjudande att vara med, det enda du behöver göra är att betala in summan. Du har förmodligen inte lagt två fingrar i kors för att hjälpa till i föreningen. Men strula till det, det går bra.
Skärp dig, betala in summan och bjud föreningen på tårta samtidigt som du ber om ursäkt.
/Krutröken
 
  • Gilla
tio_Pepe och 9 till
  • Laddar…
Har lite svårt att förstå ditt problem.
Jag sitter i en ideellt arbetande fiberstyrelse. Det är otroligt svårt att få folk att avsätta några timmar per månad för att arbeta med fiber för hela bygden. Men de som väljer att inte göra det ställer mer och högre krav på de som faktiskt gör något.
Nu när vårat nät är färdigbyggt kommer de som inte gick med från början och vill vara med. De har alla en orsak till det och vi försöker ordna det så gott det går. MEN som styrelseledamot har jag mycket svårt att förstå varför det plötsligt är fiberföreningens fel att Telia stänger ner sin kopparkabel som vi har informerat alla i bygden om i tre år nu och därför måste de få gå med nästan gratis. Men det går ju givetvis inte. Befintliga medlemmar vill inte och får inte behandla nya medlemmar annorlunda. Och gick man inte med från början så missade föreningen ev. bidrag för den anslutningen, missade eventuella samordningsfördelar vid grävning och projektering. Så det som kostade 17-18 000:- för några år sedan kostar idag mellan 25-75 000:- beroende på hur långt det är att gräva.
Så jag håller med Krutroken . Betala för en framtidssäkring av din fastighet när det gäller kommunikation, (på samma sätt som el, vatten och avlopp) och kontakta styrelsen och fråga vad du kan hjälpa till med som ny medlem.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 19 till
  • Laddar…
Zixten skrev:
Näää, det som TS säger har jag aldrig hört att man gör innan, drar fram allt till huset utan att ta betalt.
(Om jag fattar det rätt så gör man allt jobb färdigt hos TS, om det är många som väljer denna lösning blir det ju en rätt så stor extrakostnad för föreningen och en rätt osäker investering.)

Däremot verkar ju alla förbereda för anslutning av alla fastigheter i området, men inte gräva fram sista biten till huset. Därför kan det bli dyrt med efteranslutning...
Fiber är inte framdragen, det kan jag inte tänka mig. Det man gjort är att gräva ned fiberslang/duct fram till huset/byggnad. Om man sedan beställer "aktivering" så blåser man i fibern och det kan man göra med samma personal som installerar, dvs sedan svetsa fiber i fiberskåp och fastigheten, samt koppla in utrustningar. Med det upplägget är all grävning klar inom byanätet.
 
Peter Lustig skrev:
Så jag håller med Krutroken . Betala för en framtidssäkring av din fastighet när det gäller kommunikation, (på samma sätt som el, vatten och avlopp) och kontakta styrelsen och fråga vad du kan hjälpa till med som ny medlem.
Finns ibland liknande inställning även hos kunder som beställt fiberanslutning i de nät vi levererar till till de vanliga operatörerna. När vi ska gräva är det "vårt" fel att det måste utföras och även borras i vägg för att komma in i huset, med orimliga krav på att inget ska synas och olika garantier, och ingen reflektion över att det faktiskt är kunden som gjort valet.
Är kunden för "besvärlig" så erbjuds det på ett professionellt sätt en möjlighet att vi kontaktar fiberoperatören om att kunden ska få häva avtalet utifrån att vi inte ser någon möjligheter att kunna utföra en fiberinstallation, inte vanligt kanske utan 2-3% av de som beställt, där utfallet sedan blir att 1% som får avbeställa (om sedan operatören tar ut någon avgift är nog från fall till fall)
 
  • Gilla
Krutroken
  • Laddar…
Vet inte om det egentligen har med tråden att göra, men vi valde Air2fibre istället och då blev totala projekttiden från första möte till drift 15mån (det som drog ut på tiden var frågor kring hur avtalen skulle se ut).
 
Vi håller på där jag bor. Anslutning från början kostar 20 000. Vill man efteransluta får man betala 30000 i stället. Får du en annan kostnad när du efteransluter?
 
Våt totalkostnad blev 9.900- per hushåll, inga bidrag.
Vill nån efteransluta så tror jag kostnaden blir 12.900:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.