Vi bor i hus som är tillbyggt 1974. Tillbyggnaden har källare.
Enligt bygghandlingarna vi funnit så består golvet i källaren av 20 cm betong och under det 20 cm grus.

Ett av rummen är förberett för badrum, med avlopp och vatten draget. Dock är detta säkert gjort på 70-talet då avloppsrören är av den blekvita modellen som går sönder bara man tittar på den.

Min fråga är om man kan lägga golvvärme och klinka/kakla utan att först lägga cellplast under betongen?
Husets dränering fungerar fint
 
tommib
Klart man kan. Räkna med att elräkningen kommer bli svindyr dock.
 
Nu har vi förmånen att ha bergvärme installerat så det blir vattenburen golvvärme isf.
Fast det påverkar säkert ändå elräkningen på ett negativt sätt.

Jag undrar mer över om det blir kapillärfukt av det?
Å så undrar jag om man ska ha fuktspärr om man lägger golvvärme?
 
tommib
Ja, det kommer det göra, du bara har en lite mer effektiv eldning för kråkorna.

Rent teoretiskt borde det kunna bli mer kapillärfukt eftersom du värmer golvet och därigenom ökar avdunstningen.

Som jag har förstått det ska man inte ha tätskikt i källare om man har tillskjutande fukt, men jag är lite osäker. Dräneringen borde ta hand om det mesta, men lite fukt blir det alltid.
 
Ja, jag har oxå läst om det med tätskikt i källare. Men hur är det om man har golvvärme?
Måste man inte ha tätskikt då, eller är jag ute och cyklar?
 
Det tycks råda lite olika meningar rörande just detta.
Gjorde ett bardum i en källare förra året och efter samråd med BKR så bilade vi ur plattan och grävde ur. La 20cm singel, 20 cm cellplast och göt ny kaka.
Tätskikt kan göras på olika vis . I detta badrum var en vägg yttervägg och där rollades tätskiktet på (öppet tätskikt).
Golvet tätskiktades med både gummi och duk, dock lämnades en 20cm bred remsa utan något tätskikt (så att fukten kan vandra ut och in.

Har hört att vissa enbart tätskitar våtzon 1 och lämnar resten. Hör med vad leverantören av tätskikt rekomenderar, då har du lagt över ansvaret på dom =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.