Hej! Nu är det så att huset vi bor i är min svärfars och hans bröders, vi hade tänkt köpa det och huset har blivit värderat till 900.000 (utan mark) men nu pratar bröderna om att dela upp all mark istället. Och då tar svärfar huset plus ca 20 hektar åkermark, vilket då betyder att vi får huset då min sambo är enda barnet.

Huset är alltså värderat till 900.000 och de vi kommer betala är avstyckningen. Huset är i dåligt skick där bara övervåningen är beboelig (västerbottens hus) och vi räknar med att vi kommer behöva renovera för minst 1.5 milj (huset kommer vara värt runt 3-4 miljoner vid toppskick). Hur fungerar det med att låna till renoveringen, behöver man handpenning? Huset har inga pantbrev, hur mycket pantbrev måste vi köpa för?
Är det någonting som tillkommer om man får ett hus "gratis"?

Hoppas någon kan svara på mina funderingar och tillägga om det är någonting jag missat i beräkningen :)
 
F
Du behöver lika mycket pantbrev som du behöver lån.
 
Jag tycker du missar att huset är "barnets" arv.
Ni kunde alltså sälja det för 900 000, och det (minus ev. skatt) är vad ni "köper" det för.
 
Ingår det mark till huset? Om inte, kan det bli svårare med lån.
 
Om vi utgår från att huset står på tomtmark som tillhör fastigheten (huset&tomten) kan ni fråga banken hur detta ska värderas och redovisa vilka åtgärder i renoveringväs ni ska göra. Då kommer värderingsmannen göra en s.k förhandsvärdering och banken kommer bevilja lån efter denna värdering. Jag gissar på att ni får låna till hela renovering då gåvans värde är ca 900000kr och det kan ses som er handpenning,
 
fsn skrev:
Du behöver lika mycket pantbrev som du behöver lån.
Jo det förstår jag, men i och med att vi inte kommer betala något för huset så undrar jag om för varje lån till renovering man tar måste man också betala pantbrev för varje gång?
Eller när betalar man pantbrev under renoveringen?
 
yonna skrev:
Ingår det mark till huset? Om inte, kan det bli svårare med lån.
Vi kommer inte ta med någon mark förutom själva tomten som är ca 1 hektar.
Men varför skulle vi inte få lån till renovering bara för att det inte finns någon mark? Jag trodde att det fungerade så att i och med att huset är värderat till 900.000 får vi låna lika mycket eller iallafall 85% av husets värde för att sedan värdera upp det för att kunna ta ytterligare lån.
 
haavard skrev:
Jag tycker du missar att huset är "barnets" arv.
Ni kunde alltså sälja det för 900 000, och det (minus ev. skatt) är vad ni "köper" det för.
Men vi vill ju inte sälja det? Det är väl mer som en gåva än arv om det gör någon skillnad.
Det kan ju knappast vara så att vi måste köpa huset om sambon fått det som gåva? Finns ju ingen att betala till
 
Jonatan79 skrev:
Om vi utgår från att huset står på tomtmark som tillhör fastigheten (huset&tomten) kan ni fråga banken hur detta ska värderas och redovisa vilka åtgärder i renoveringväs ni ska göra. Då kommer värderingsmannen göra en s.k förhandsvärdering och banken kommer bevilja lån efter denna värdering. Jag gissar på att ni får låna till hela renovering då gåvans värde är ca 900000kr och det kan ses som er handpenning,
Precis som jag förstått det, huset är redan förhandsvärderat som sagt till 900.000 men i och med att det ska styckas av från stort skifte så kommer det ta tid innan vi står som ägare. Vi har skickat in preliminär avstyckning till lantmäteriet för att banken ska kunna göra en mer exakt värdering, för nu blev bara själva huset (exkl. uthus, ladugård och 1 hektar tomt) inräknat i värderingen.
Får man låna även om inte avstyckningen är klar eller måste vi vänta 1-1,5 år innan lantmäteriet är klara med avstyckningen?
Måste man ha handpenning till renoveringslån? Finns det särskilda lån för renovering eller tar man blancolån för att sen värdera upp och göra om till vanligt huslån? :)
 
Banken kan svara på dina sista frågor, jag gissar att det läggs upp typ som en kontokredit (byggnadskeditiv) där ni kan dra pengar allt eftersom fakturorna kommer in. Ej handpenning och när allt är klart värderas det på nytt och läggs om till bolån. Pantbrev beställs dag 1 och betalas förslagsvis från krediten.
 
intebyggarebob skrev:
Vi kommer inte ta med någon mark förutom själva tomten som är ca 1 hektar.
Men varför skulle vi inte få lån till renovering bara för att det inte finns någon mark?
Nu kommer det tydligen inte gälla er men hus på "ofri grund" begränsar möjlighet till lån.
 
yonna skrev:
Nu kommer det tydligen inte gälla er men hus på "ofri grund" begränsar möjlighet till lån.
Läste bara lite snabbt om vad "ofri grund" menades och det stämmer ju inte alls, huset är inte uppbyggt på någon annans tomt? Vad fick dig att tro att det var det? :p
Vi kommer stycka av så att huset har ca 1 hektar tomt då det finns bra naturliga vägar och diken att följa för lantmäteriet just för att skynda på processen, marken som finns (ca 20 hektar åker plus ca 10 hektar skog) kommer vara ett eller flera egna skiften som vi inte vet än om det kommer följa med huset eller om svärfar vill stå på dom för att få behålla bidrag och skogsfirman (eller vad det nu heter).
 
Det framgick inte i ditt första inlägg att det medföljde mark till huset. Därför mitt inlägg.
 
Rätta mig om jag har fel, men alla fastigheter med hus på har ju mark/tomt! Speciellt när det ska avstyckas för det sköter ju LMV och ser till att det går rätt till och föreslår hur standarden ser ut.
 
Jag skrev "svärfar tar huset plus ca 20 hektar åker", men ev ska vi stycka av så själva tomten blir 1 hektar för att skynda på lantmätarna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.