Jag vill byta ut min tigersåg, den gamla Meecen e kassare än kass. Men min budget är (kraftigt) begränsad och jag skulle vilja ha en med pendling (av/på), steglös knapp, maxfartbegränsning och verktygslöst bladbyte. Makita 3070 ligger ju trevligt i pris för tillfället och har alla finesser man kan tänka sig, men den väger ju som en rysk stridsvagn. Min nuvarande väger 3,3 kg men jag har lite svårt att avgöra om ett kilo mer är ett problem eller inte. Vad tycker du?

Finns det lättare alternativ i vettig prisklass?
 
BigR
Vad ska du använda den till?

Jag köpte 3070 för allehanda träsågning, kapa ner stora fruktträd, såga ved och diverse skrotning av byggavfall. En och annan trädrot har det blivit också. Har aldrig ångrat mig att jag valde pendlande verktygslös modell.
 
Jag ska använda den överallt där jag inte har tålamod... :D
Primärt kanske vid rivning och sågning där det inte är så noga - där en fogsvans eller bågfil är för jobbigt och sticksåg eller cirkelsåg är för känsligt. Typ såga av spik till en gammal fönster- eller dörrkarm. Kapa rivningsvirke, ... hmm... vet inte riktigt vad jag har den till...

Du tycker inte den är tung?

Jag gillar ju att man även kan ändra foten utan verktyg, på 3070. Min nuvarande såg har jag hellre bytt till ett kortare blad, än justerat foten. Är mekanismen solid, eller glappar och lirkar foten?
 
BigR
Foten glappar inte. Skulle säga att allt är rejält. Visst har den varit tung när jag stått och kapat större mängd gren och stock, men om det är vikten eller arbetspositionen som var största problemet vet jag inte. Jag kan bara jämföra med någon urgammal skitsåg utan pendling som jag provat för längesedan och den var iofs liten och lätt men skakade och lät förjäkligt, så den är nog inte jämförbar. Jag skulle säkert klarat mig med vilken såg som helst, bara den hade pendling för sågning i fuktigt trä..
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Jag lånar tråden lite... Var och klämde på AEG Us 900 på Bauhaus häromdagen. Specarna och priset verkar helt ok. Dock har den 'bara' 19mm slaglängd på bladet om jag förstod allt rätt. Är det någon nackdel i praktiken? Jag kan tänka mig att kortare slaglängd är bättre när det är trångt och kanske ger mindre vibrationer?
 
Jag sniker också in med en liten undran. Funderat på detta med tiger länge och i stort sett varit inställd på 3070 men eftersom jag gillar Bosch och GSA 1300 PCE nu har hamnat i en för mig trevligare prisnivå så börjar det väga över till dess fördel.

Boschen är lättare men har konstant pendling (om jag fattat det rätt) är detta en för eller nackdel? Någon som har denna såg och kan ge lite input om den?
Mvh,
V.Illrådig
 
ullberg
Jag kör också 3070, en helt annan värld än en tiger utan pendling. Visst väger den en del men jag står inte hela dagar och matar så det har praktiskt in kännas som ett problem. finns det andra pendlande tigersågar som väger mindre kan säkert det vara trevligt men skippa inte pendlingen är mitt tips.

Såg att det var ute en ny 3070 på tradera just nu men går priset upp ens lite till känns inte knappast värt det jämfört med exv. Lindarn (kanske inte ens priset just nu enligt mig)
 
AEG'n har pendling (som går att stänga av) och väger bara 3kg. Enda möjliga nackdelen (på papperet) är slaglängden, men det kanske inte är någon nackdel i praktiken?
 
ceson skrev:
... Boschen är lättare men har konstant pendling (om jag fattat det rätt) är detta en för eller nackdel? ...
Jag vill kunna stänga av pendlingen. På sticksågen använder jag funktionen ofta om jag exempelvis ska såga i en tunn plåt eller något laminerat. Tigersågen kanske man iofs inte har till finlir, men tycker ändå att det verkar vettigt att kunna stänga av.
 
useless skrev:
AEG'n har pendling (som går att stänga av) och väger bara 3kg. Enda möjliga nackdelen (på papperet) är slaglängden, men det kanske inte är någon nackdel i praktiken?
Rimligen borde slaglängden spela mindre roll på en såg med pendling? Men längre slaglängd bör rimligen ge bättre spåntransport och därmed avverkning. 19 mm är ju kanske bland de kortaste, de flesta ligger på 28 mm?
 
Jo, dom har kanske resonerat som så att pendlingen gör att man klarar sig med mindre slaglängd och därmed får lite mindre vibrationer och det blir lättare att såga där det är trångt?
Jag tror jag köper en sån... Recension kommer om nån månad när jag har börjat riva.
 
Tittade på denna test igen Man blir säkert helt nöjd med 3070, men det är ju det här med sveket, färgen och tillverkningslandet;) Men det börjar väga över mot det japanska alternativet, jag kan ju göra om den till en Bosch traderaklon med lite färg och dekaler:)

Skall bli intressant att läsa en recension på AEG för den kan jag ibland komma över till bra pris.
 
Blev det nån såg useless? Jag lutar fortfarande åt den ryska stridsvagnen :confused:
 
Redigerat:
Behovet har inte infunnit sig än, men den ligger i inköpslistan.

Jag väntar på att den ska komma ut för ett par hundra hos Netonnet så att jag kan köpa 5 stycken... :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
HElgEe
  • Laddar…
BigR
Tretti.se har erbjudande på Skil Masters F0154960MA, 1229:- . Pendling, verktygslöst bladbyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.