Vi häller på att byta brädfodring på huset och hittade detta i timmerväggen under. Stockarna är prydligt märkta med romerska siffror, men det finns också ett annat märke. Vad är det? Betyder det nåt?
Huset är en slussvaktarbostad byggd 1813 av Göta kanalbolag.

Gamla timmerväggar med romerska siffror och mystiska märken på stockarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.
Antikt timmer med märkning, inklusive en romersk siffra och ett mystiskt märke, från 1813.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
tror inte luffartecken. bomärke eller nå snickarsigill
 
Gamla tiders CE-märkning?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det kan vara ett bomärke eller något luffarmärke eller barns lek med kniv.

Luffarmärken var luffares sätt att tipsa kompisar om vilka gårdar som lönade sig att besöka eller inte besöka.

Bomärket var en signatur. Det kunde användas som namnteckning på officiella dokument eller för att markera sin äganderätt till en sak. Någon enstaka gång kunde det användas som signatur på någonting som man hade gjort.
Vanligtvis hörde bomärket till gården och användes av hela familjen men obesuttna hade ofta egna personliga bomärken. Ofta kunde ett yngre par som tog över den enes föräldrars bomärke ändra det litet så det skulle vara tydligt vem som hade signerat.

Eftersom märket är på femte stockvarvet (bekväm läshöjd för en kortvuxen person) på en byggnad som helt tydligt är flyttad skulle jag gissa att den som vid ett arvsskifte eller auktion har blivit ägare till byggnaden tog kniven ur bältet och skar in sitt bomärke i närmaste knut för att markera sitt ägarskap tills flyttningen var ordnad.
Det är bara en vild gissning........ men den bästa gissningen jag kan ge er.
Annars kan det vara timmermannens signatur men placeringen är litet udda för att vara det.

Om det finns någon hembygdsförening i byn kan du fråga om de vet om det här bomärket har funnits i byn.
 
Intressant! Huset är flyttat på 1910-talet, förmodligen för att kunna bygga ny väg och bro över kanalen. Jag håller på och "husforskar", dvs släktforskar på dem som har bott här. Slussvaktarbostaden är ganska lätt att hitta i husförhörslängderna, men sedan tappar jag tråden i samband med att huset flyttas, så det skulle vara jättekul om detta är en ledtråd till vem som köpte och flyttade huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.