D09
Hej

Jag och grabben har sparat ihop till en linbana ( Hörby 30m från stor&liten samt sittplattan )

Har vi någon på forumet som kan ge tips och råd kring placeringar, tänk kring höjder, ev uppgång etc


Delar av en Hörby linbana inklusive stålvajer, sittplatta och handtag för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Jag har lite ont om bra placerade träd såvida jag inte ska skicka grabben över stupet.

Min tomt lutar lite och jag planerar på att försöka nyttja det för att få upp fart :)

Den ena änden blir nog i ett träd och den andra i en gammal gungställning där gungorna tas bort. Dvs inget stop som man kraschar in i

Hur har ni löst det hemma ?
 
Det bör vara en sjujäkla stadig gungställning som ska klara krafterna av en vuxen på mitten av en 30m linbana...
 
  • Gilla
Sören Dahlströms och 1 till
  • Laddar…
K
Vi hade en liknande linbana när jag var liten. Den satt fast i ett träd i var ände med en plattform i en koja där man kom fram.

Du får ju ha ett ordentligt stopp innan slutträdet hur du än gör. Titta på hur kommunens lekplatser ser ut om du ska förstärka gungställningen! Jag har nog hellre ett träd där jag kan ta emot mig med benen än en gungställning som jag riskerar att få över mig :)

Lutningen får du testa dig fram till. Det kan du ju alltid göra genom att höja och sänka linan i trädet
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Lostmoose skrev:
Det bör vara en sjujäkla stadig gungställning som ska klara krafterna av en vuxen på mitten av en 30m linbana...
Tyvärr verkar gränsen vara 70kg så jag får nog avstå denna sommaren ;)

Såg denna bilden och tänkte att det kanske funkade med den gamla gungställningen om man byter ut brädorna som den står på till mer rejäla :)



Barns gungställning med metallram och en gunga med gult säte och förslag på förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
305
  • Laddar…
D09
Kallebo skrev:
Vi hade en liknande linbana när jag var liten. Den satt fast i ett träd i var ände med en plattform i en koja där man kom fram.

Du får ju ha ett ordentligt stopp innan slutträdet hur du än gör. Titta på hur kommunens lekplatser ser ut om du ska förstärka gungställningen! Jag har nog hellre ett träd där jag kan ta emot mig med benen än en gungställning som jag riskerar att få över mig :)

Lutningen får du testa dig fram till. Det kan du ju alltid göra genom att höja och sänka linan i trädet
Funderar på om man slackar linan.

Då borde det bli en bromsande båge i slutet men nackdelen är att man tar av totala åklängden.

Ja. Något att sätta fötterna emot är inte fel :)
 
D09
Stålvajer spänd runt en mossa täckt träd stam som en del av ett linbaneprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fått hem grejorna 😄👍

Fick mig ett litet ryck efter 21 ikväll och började testa mig fram lite så jag får ett hum om vad som behövs för grejor.

Önskan är en startpunkt som är ett träd.

Lätt att justera höjden samt att bygga en plattform/ ramp upp genom att slå på ett regel på resp sida av trädet och sedan lägga golvet på den.

Andra sidan linbanan så tänkte jag testa min teori imorgonbitti om tiden räcker till.

Dvs använda en gammal gungställning som man lägger vikter på :)

Har spänt upp ca 24 meter nu.

Håller det ihop hyfsat så ska jag bygga på med en kraftig plattform som man kan lägga mer vikter på. Då kanske jag kan nyttja den maximala längden på 30 meter.
 
Antingen har jag inte förstått hela upplägget ordentligt, eller så underskattar jag din beskrivning av vikter ganska grovt, men du kommer att behöva ganska mycket motvikt för att inte riskera att gungställningen välter, även om ett barn ska åka i linbanan.
Se till att testa ordentligt innan du släpper lös ungarna;)
 
  • Gilla
Kent Henell och 1 till
  • Laddar…
D09
Lostmoose skrev:
Antingen har jag inte förstått hela upplägget ordentligt, eller så underskattar jag din beskrivning av vikter ganska grovt, men du kommer att behöva ganska mycket motvikt för att inte riskera att gungställningen välter, även om ett barn ska åka i linbanan.
Se till att testa ordentligt innan du släpper lös ungarna;)
Tänkte att jag ha kraftiga bräder ( långa ) som går under gungställningen och som den också sitter fast i som går i linje med linan.

Då måste väl i princip dessa gå av för att ställningen ska välta.

Problemet är att få den tillräckligt tung/ förankrad för att inte slacka linan vid belastning Dvs förflytta sig lite

Jag är iofs van att ha tokfel så jag kanske ska testa med grannarnas ungar först ;)
 
D09
Om man ska bygga egen ställning så verkar ryggåskonsol vara rätt smidiga
 
Jag tror som du skriver att vältning går att bygga bort men att det blir mycket svårare att få gungställningen att inte kana både när linan spänns och när någon åker. En rejäl plint vid varje ben kanske?

Jag har en linbana byggd av lösa delar uppspänd mellan två träd. Eftersom viktgränserna var för låga på de färdiga.

4,8mm wire är lagd runt en kaus i varje ände och låst med wire lås. Wiren är fäst i en rundsling runt ett träd i ena änden och ett 4 tons spännband i andra änden som i sin tur sitter i en rundsling runt det andra trädet. Rundslingen är för att wiren inte ska skära in i trädet och spännbandet för att enkelt kunna sträcka wiren. Den behöver vara rejält spänd för att det ska gå fort.

Löpvagnen är ett kastblock från jula som tyvärr löpte så dåligt att jag fick skaffa ett nållager att sätta i hjulet. Stoppet utgörs av ett wirelås med en bricka före som sitter på lämpligt avstånd innan slutträdet. Åk plattformen är en rundplatta med ett rep igenom som sitter i löpvagnen.


Så här i efterhand hade jag köpt en bättre löpvagn. En kullagrad med två rostfria hjul hade varit bättre. De finns från kina för en 300:- verkar det som

wire: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Wire-och-staltrad/Stalwire-2000017303/
lås: http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Wirelas-2000017288/
block: http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/lyftblock/kastblock-334062/

Kan lägga upp bilder i helgen om så önskas
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Om nerböjningen på wiren är 2 meter när man belastar den med 70kg på mitten så kommer dragkraften i ställningen bli ca 525 kg. Spänner du wiren så att nerböjningen bara blir en meter så dubblas kraften.
Sen kommer det i praktiken bli mer på grund av ryck och gung.

Nu är det iofs ett par decennier sen jag läste fysik på universitet, så nån får gärna syna siffrorna...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
På alla kommunala banorna här går wiren i en båge så att det inte ska bli ett så brutalt stopp.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
toolman77 skrev:
Jag tror som du skriver att vältning går att bygga bort men att det blir mycket svårare att få gungställningen att inte kana både när linan spänns och när någon åker. En rejäl plint vid varje ben kanske?

Jag har en linbana byggd av lösa delar uppspänd mellan två träd. Eftersom viktgränserna var för låga på de färdiga.

4,8mm wire är lagd runt en kaus i varje ände och låst med wire lås. Wiren är fäst i en rundsling runt ett träd i ena änden och ett 4 tons spännband i andra änden som i sin tur sitter i en rundsling runt det andra trädet. Rundslingen är för att wiren inte ska skära in i trädet och spännbandet för att enkelt kunna sträcka wiren. Den behöver vara rejält spänd för att det ska gå fort.

Löpvagnen är ett kastblock från jula som tyvärr löpte så dåligt att jag fick skaffa ett nållager att sätta i hjulet. Stoppet utgörs av ett wirelås med en bricka före som sitter på lämpligt avstånd innan slutträdet. Åk plattformen är en rundplatta med ett rep igenom som sitter i löpvagnen.


Så här i efterhand hade jag köpt en bättre löpvagn. En kullagrad med två rostfria hjul hade varit bättre. De finns från kina för en 300:- verkar det som

wire: [länk]
lås: [länk]
block: [länk]

Kan lägga upp bilder i helgen om så önskas
Jag har letat efter lösa delar för att kunna göra en lite kraftigare men gått bet..

En skam över att det fanns på biltema och Jula 🙈
 
D09
Skrotade planerna med gungställningen.

Har iofs inte hunnit åka och handla kompletterande byggmaterial men det blir för stor belastning samt att det var inte en helt lämplig placering.

Grabben måste ju få åka så jag spände upp den mellan två träd. Kommer att behöva bygga upp ett stopp och ramp. Tyvärr blev den bara 10-12 meter lång men det får räcka som start.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.