Hej,

Jag ska jacka ur stommen för en bärlina vid hammarbandet på min yttervägg till garage. På två ställen kommer det fasta fönster som är 1200 breda. Takstolarna är cc600. Vad ska man ha för dimension på regeln son fälls in? behöver jag dubbla där jag har fönster? Stommen är 45x120. Kan man jacka ur så det bara är 30mm kvar av regeln?

Jag undrar också hur den liggande regeln fäst. Spikar/skruvar man fast det i det som är kvar efter urjackning eller skråspikar man nedåt i den stående regeln samt uppåt i hammarbandet?

Samma undran gäller kring en limträbalk som kommer lasta av över garageportsöppningen. Fäster man den med spikplåt mot pelare/reglar eller hur gör man?
 
Man behöver veta mer för att kunna ge bra råd. Det gäller dels hur du har tänkt dig avväxlingen över fönstren, dels allmänna uppgifter om garagets storlek. Generellt sett bör balkar vila på stolpar eller liknande som upplag. Använder man sig av t.ex. balkskor begränsas den möjliga belastningen avsevärt. Skisser eller ritningar ger bäst kommunikation.
 
Hej,

Min fråga är just avväxlingen av fönstret. Garaget är ca 7x7meter. Låglutande isolerat plåttak som ligger CC600 uppe på hammarband. Två fasta fönster 1200x400 på ena sidan där takstolarna vilar. Liggande och stående hammarband eller hur injackade regeln benämns kommer gå längs hela bärande yttervägg. Ska "stående hammarband" vara 45x195 eller 45x220 och ska jag köra dubbla dvs 90x195/220 över mina fönster? Det lämnar således bara 30mm kvar av regeln.

Limträbalk 90x450 som går över garageport kommer stå på limträ 90x90 pelare samt 45x120 för tillräcklig upplagslängd. brukar man fixera balken på stolpar och reglar med spikbläck och ankarskruv? Takstolarna ligger sedan uppe på balken så inga balkskor.
 
Om jag förstår dig rätt vill du ha en balk som avväxling över två fönster 400 mm höga och 1200 mm långa som sitter efter varandra på ena garageväggen. Balken får då en spännvidd på 2,6 meter. För att klara snölasten (som i Stockholm är 2 kN/kvm) och egenvikten behöver du ha en balk som består av 2 st 45x195 i hållf klass C24 som monteras bredvid varandra.

Har du däremot en eller flera stående reglar mellan fönstren som balken kan vila på räcker det med 1 st 45x145 klass C24.

Limträbalken måste låsas i både längdled och sidled. Ett enkelt sätt att göra det är med hjälp av ett vinkeljärn som monteras mellan pelaren som balken vilar på och balkens undersida. Ankarskruv är bra . Järnet bör vara av en kraftig dimension. En limträbalk på 90x450 är en ganska bamsing historia.
 
  • Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Det är två separata fönster med reglar i mellan så då tolkar jag det som att en stående 195a längs hela väggen skulle räcka. Varför jag blev fundersam var för att i den här video körde dom dubbla vid fönster. https://youtu.be/3KunI3KaiDA

När det gäller järnet och limträt. Menar du att man skruvar plattjärnet uppe på stolpen och sedan lägger ner balken på stolpen och sedan skruvar den bit av järnet som sticker ut utanför stolpen i undersida limträbalk?

Åter igen, tack.
 
Man kan se problemet på flera sätt. I youtube klippet gör de en lösning som skall hålla generellt oberoende av var i landet man befinner sig (snölasten varierar mycket mellan syd och nord) och oberoende av byggnadens storlek (byggnadens takyta bestämmer storleken på de totala laster som skall hanteras). Räknar man i stället på problemet med utgångspunkt från de aktuella förutsättningarna får man en mer optimal lösning.

En stående 195:a hela vägen är överdimensionering, men naturligtvis en bra lösning.

På din andra fråga svarar jag ja, fast jag vill kalla det vinkeljärn, inte plattjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.