jag vet inte om jag är på rätt kategori men jag provar här.jag ska bygga en carport precis bredvid en slänt/dike hur gör jag för att förstärka slänten och är det några regler hur nära en slänt man får bygga? tacksam för tips. häls Ruben
 
Redigerat:
Regler om hur nära slänten du får bygga vet jag inte. Men det finns ju lite olika regler om hur nära en tomtgräns du får bygga, beroende av om du bygger med bygglov, eller om du bygger ex. ett Attefallshus (< 25 kvm), som är bygglovsfritt.

Bygglovsfria byggnader är bara bygglovsfria om de byggs minst 4,5 m från tomtgräns, eller närmare om grannen (skriftligen) godkänner placeringen.
 
slänten ligger mot en väg och jag har tillstånd av vägföreningen att bygga! men jag tänkte mest på säkerheten så att inte slänten börjar att röra sej och byggnaden följer med det är det jag är orolig för
 
Normalt sett så får man inte bygga bygglovsfritt närmare en väg än 4,5m. Vägföreningen har inte mandat att godkänna bygget.

I fallet att man vill bygga närmare en allmän plats, så får man inte det eftersom allmänheten är sakägare. Du måste alltså ha ett "grannegodkännande" från varenda invånare i landet, eller om det möjligen begränsas till kommunen.

Väg som ägs av en vägförening, vet jag inte exakt hur allmän den anses vara, möjligt att det räcker med godkännande från samtliga medlemmar i föreningen.

Däremot så kan man få bygglov för bygge närmare en väg eller allmän plats. För ett bygglov krävs bara OK från kommunen. Och sedan har vem som helst rätt att överklaga. Men du behöver då inte ett explicit godkännande av varenda sakägare.
 
  • Gilla
urbenruben
  • Laddar…
Vad gäller det rent byggtekniska, så bygger man nog oftast en stödmur i sådana lägen.
 
  • Gilla
urbenruben
  • Laddar…
Skall bara förtydliga, om du bygger med föreningens tillstånd, så kan man ju tycka att det är styrelsens problem om de godkänner ngt. de inte har mandat att godkänna. Men problemet är fortfarande ditt, det är din byggnad som i så fall är ett svartbygge, det blir du som får betala byggsanktionsavgift, få rivningsföreläggande osv.

Sedan kan man alltid spekulera över hur stor risken är att kommunen skall får reda på det, den risken kan säkert vara måttlig.
 
  • Gilla
urbenruben
  • Laddar…
jo jag måste ju söka bygglov också jag menar att jag har fått godkänt av vägföreningen eftersom tomtgränsen är mot vägen så är det väl vägföreningen man vänder sej till då vad jag fattar! ungefär som jag måste ha tillstånd av granne om jag har gränsat till dom
 
Hur nära man kan bygga beror på vilket matrial det är i slänten och runt den tex ligger ju travad sprängsten tämligen still, lös lera däremot har klara tendenser att vilja rinna iväg.

En gång i tiden hade banverket tabeller för hur man skulle slutta banvallar för att det skulle hålla utan att rasa men de kan jag inte hitta igen och dumt nog så sparade jag tydligen inte det dokumentet .
 
  • Gilla
urbenruben
  • Laddar…
materialet i slänten blålera och fyllnadsmassor mycket sten. ja jag tänkte på sprängsten och markskruv! 1.20 tror jag den längsta skruven är. det får nog bli det. tack för alla svar. häls Ruben
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.