Hej!

Har planer på att bygga nytt och vill helst ha ett 1 3/4-delshus d.v.s. ett enplanhus med inredningsbar vind som har förhöjt väggliv. Allt över 70cm väggliv anses ju per defintion som 2-planshus och jag har förstått att bygglovshandläggarna har blivit betydligt mer strikta kring detta. Min detaljplan tillåter 1-plan med inredd vind och 4,5m i bygghöjd.

Min fundering:
Kan man använda Attefalls "Bygglovsbefriad tillbyggnad max 15 kvadratmeter" för att höja vägglivet? I mitt fall skulle ett förhöjt väggliv på 50cm (totalt 120cm) ge mig 14,8m2 extra boyta på "vinden"

Så här står i utdraget från PBL på Boverkets hemsida:
4b § För en- eller tvåbostadshus krävs det trots 2 § inte bygglov för att
1. göra högst en tillbyggnad som inte har en större bruttoarea än 15,0 kvadratmeter, som inte överstiger bostadshusets taknockshöjd och som inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

Och sedan
Vad är en tillbyggnad
Med tillbyggnad menas åtgärder som syftar till att öka en byggnads volym, oavsett i vilken riktning detta sker. Det kan vara uppåt, åt sidan eller nedåt.

Jag skulle få en byggnadshöjd som överstiger detaljplan med ca 0,2m om jag gjorde detta.

Vad tror ni? Går det? Har fått svar att man inte behöver bygga huset klart innan man begär ändring via Attefall utan det funkar att skicka in dessa direkt efter man fått bygglov.
 
jaebes skrev:
Vad tror ni? Går det? Har fått svar att man inte behöver bygga huset klart innan man begär ändring via Attefall utan det funkar att skicka in dessa direkt efter man fått bygglov.
En liten varning. Där gör din kommun fel, så om någon granne protesterar kan du få problem med domstolarna.
 
Jag tvivlar på att man kan räkna så. Om du höjer vägglivet, och hävdar attefallsregler så tror jag att hela våningen ses som en attefallspåbyggnad, och i så fall även nocken, som ju inte fick vara högre på attefallsdelen.
 
haavard skrev:
En liten varning. Där gör din kommun fel, så om någon granne protesterar kan du få problem med domstolarna.
På vilket sätt? Det känns ju på ett sätt logiskt att inte behöva bygga klart för att sedan direkt riva och bygga om. Det om något vore ju paragrafrytteri. Slutresultatet blir ju detsamma.
 
hempularen skrev:
Jag tvivlar på att man kan räkna så. Om du höjer vägglivet, och hävdar attefallsregler så tror jag att hela våningen ses som en attefallspåbyggnad, och i så fall även nocken, som ju inte fick vara högre på attefallsdelen.
Bra poäng!. Rent principiellt, om man tänker att jag skulle klara nockhöjden genom att samtidigt ändra taklutning för en sådan grej, skulle det vara mer troligt att få igenom? Högre byggnadshöjd skulle det ju bli men det står det ju inget om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.