Hur Sala man PVC om man ej vill borra igenom plasten? Och om man ej har någon regel att fästa glespanel eller liknande material som skall vara till salning?.. finns det något lim som biter på PVC fönster? Väldigt svårt hitta hitta info om detta. Ett sätt är ju att sätta fönsterna dikt mot ytterpanelen om man har rak panel. Jag har stockpanel rundad så det är verkligen svårt att få foder att att slicka fönsterkarmen. Rädd att vatten kan tränga in.. många frågetecken
 
Redigerat:
Att täta mellan salning och fönsterkarm borde du kunna uppnå med silikon eller utelatexfog eller liknande.
Men hur skall du göra i framkant om du har runpanel ?
Sätter du foder där utanpå ?

/K
 
Nyinstallerat fönster med synlig tillverkarens märkning på ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett vitt fönster med detaljerad foder på en grå trähussida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dessa 2 alternativ finns ju! Den sista bilden skulle ja vilja ha det! Men kör ja enbart foder utan salning så blir det inte helt tätt pga stockpanel är rundad, ligger ej imot kanten riktigt
 
Sån här panel har vi
Horisontell brun träpanel på ett hus med ett fönster omramat i mörkgrönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm, är ändå inte riktigt med på problemet ?
Om du kör som på undre bilden så ligger ju salningen mellan fönsterkarm och foder (rak kant mot rak kan - torde inte vara några problem ?
Hur du fäster den vet jag inte (beror på hur det ser ut) men borde finnas material så du kan fästa den mot rundpanelen ?

Sen kanske du bör täta fodret mot panelen (ytterkanten) - där tror jag ngn form av utelatex skulle bli bäst - eller om det finns ngn annan fogmassa som kan passa (och kan målas så det ser bra ut)

/K
 
Panelen är troligen fäst i någon form av spikläkt/regel. Den får du även fästa utslagningen i, dvs från sidan och in i spikläkt/regel. Övriga glipor springor som blir tätar du med utefog...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har funderat.. det bästa är nog att skala av 2,3 cm av panelen för att regeln ska komma fram. Sätter man sedan fönsterkarmarna i linje med reglarna Gör man detta på över och nederdelen så har man fästpunkter för salning..Vill ej skruva i PVC fönster.. köra enbart foder bräda som täckning när panelen är rundad så öka ju risken att vatten kan krypa in. Kan man sadla runt om spikläkt eller liknande så är det lättare att täta också
 
Redigerat:
Skala av en bit på panelen enligt bild? Så har man något att fästa salning i?
 
Del av en gammal vit köksugn med nedsliten lucka och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle ju gått lösa om man Körde in fönstret typ 5 cm in från panelen då kunde man fästa i reglen. Men då kommer fönstret bygga för mycket invändigt därav svårt få fästpunkter.. enda sättet är nog att ta bort lite panel annars få man inga fästpunkter.. skruva salning i enbart panelen känns ej bra
 
Du skall väl ha foder?

När jag monterar smyg så brukar jag först måla, måtta upp och kapa till brädorna. Sedan spikar jag ihop dem i varandra (fyrkant). Sätter in en kloss eller två i underkant fönsterhål, så den hamnar rätt i höjd och sätter sedan in smygen mot fönsterkarmen där den skall vara, fixerar sedan med en dyckert eller trallskruv mot sida (i spikläkten) och monterar sedan foder. Fodret låser då fast smygen mot fönstret.

Helst skall man sätta klossar runt om så smygen blir ordentligt fixerad och det finns möjlighet att fästa i, men det är inte alltid möjligt.

Har du inget att spika i sida så får du använda lite lim/fog mot karm och spika/skruva fast smygen med fodret.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Kan ställa frågan rak ut. Nya pvc rutor ska in här! Hur skulle ni monterat detta.. storleken är 200 långt x 65 cm.. Stockpanel på väggen.. reglarna innanför panelen är 70mm. Karmen på nya fönstret är 85mm.. köra enbart med foder utan salning, eller med salning och foder.. nu sitter det enbart foder, tror alla fönster förr i tiden slog man bara på foderbrädor! Känns som det kommer bli tätare med salning! Men enklast utan!
Långsträckt fönster med svarta foderramar och vita persienner på en vit vägg med horisontell paneling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att bestämma oss hur vi ska sätta dom!
 
Jag hade nog kört på foder utan salning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.