Är gräsklippning en givande och stimulernade hobby?
Köp en robot!
 
Hur länge håller en robot ?
 
smurfen72 skrev:
Hur länge håller en robot ?
Touché! ;)

Sen är det vissa av oss som aldrig skulle anpassa en trädgård för robotklipparen, utan har mer estetiska utgångspunkter. Nivåskillnader, grusgångar, stentrappor, rabatter, blommor, träd... Alla vill inte bo i en fotbollsplan bara för att kunna ha robot. Såg nån gång en trädgård som kändes just anlagd för roboten, det var ingen vacker syn...

Medger dock utan omsvep att jag skulle överväga om jag hade förutsättningarna.
 
Alko skrev:
Nivåskillnader, grusgångar, stentrappor, rabatter, blommor, träd...
Är inga hinder för att ha en robot. T ex om du inte vill/kan anlägga en ramp mellan höjdskillnaderna, så går det utmärkt att att flytta den för hand.

Personligen tycker jag robotar är väldigt dyra, i förhållande till vad man får i kartongen (lite plast, ett par kretskort och tre rakblad). Därför tog det också många år innan jag köpte en. Men du köper inte en "gräsklippare". Du köper dig fri från att klippa gräset! Olyckligtvis är det värt en hel del, för väldigt många...

Nej den håller säkerligen inte lika länge som en klippo, men det är lätt värt det ändå!
 
Redigerat:
Ja, visst är det en tråkig syssla (av allt man ändå behöver jobba med i en trädgård) som man gärna "lejer bort".
Kanske får omvärdera hur illa det är att tvingas flytta för hand mellan tre separata sektioner...

Sen jar jag personligen lite svårt för att köpa sämre prylar, och vet att enda alternativet för mig nog är en sån där 28 tusenkronors-robot, så det är ju inte självklart ändå.
 
K
Jag har inte provklippt med en Stiga, men däremot köpte jag mig en Excellent SH förra året och är överlag väldigt nöjd.
Tycker den var lite tjurig i högt gräs, men det kanske är så med mulchermaskiner överlag? Hann väl avverka 1 dunk Aspen, så det lutar åt ett oljebyte i år.
 
En maskin som klipper sönder gräset i stället för att kasta ut det får riktigt jobbigt i för högt gräs det går tyvärr inte komma bort från.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.