Hej!

Som så många andra som har hus så ska det byggas altan. Jag har tänkt att bygga en altan som går nästan längs med hela baksidan av huset. Fram tills nu hade det tänkt att det skulle bli en altan utan tak med lite staket och spaljé.

Jag har tänkt att bygga med stolpar (för att det är det jag tror jag klarar av). Men självklart så kom frun och sa att hon ville ha ett tak utanför vardagsrummet som sträcker sig fram till köksdörren. Hur ska jag bära mig åt för att få altantaket att gå ihop med huset på ett snyggt och säkert sätt?

Jag har redan hunnit på upp en bärlina på huset. Se foton här: https://photos.google.com/share/AF1...?key=LXEtUlNxN3ZaYWN1TlluQThOd1RrbW90Tm5Ia1dB

Bifogar även en skiss som jag har gjort i SketchUp på hur jag hade tänkt att det skulle se ut utan tak. Skiss i 3D av ett rött hus med en planerad lång altan utan tak längs baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för synpunkter och förslag.
 
Redigerat:
Öppna upp befintligt tak, ser inte ut som om du får plats med takbjälkar ovanför fönstren under takfoten.
 
Det är helt rätt att jag inte får plats med takbjälkar ovanför fönstren. Hur skulle det gå till att öppna upp det befintliga taket och sedan bygga vidare på det?
 
Byggarbetsplats med pågående konstruktion av träaltan vid ett rött hus med svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där har jag sett tidigare. Men det handlar alltså om att fästa bakre bärlinan på taket och sedan bygga "som vanligt"? Men det kräver nästan att man bygger altantaket i samma stil som hustaket, inte sant? Blir inte så fint med ett plasttak.
 
engs
dustrat skrev:
Den där har jag sett tidigare. Men det handlar alltså om att fästa bakre bärlinan på taket och sedan bygga "som vanligt"? Men det kräver nästan att man bygger altantaket i samma stil som hustaket, inte sant? Blir inte så fint med ett plasttak.
Står inför samma bekymmer men kommer inte bygga tak nu utan det får bli ett framtida projekt.
Har funderat på hur man ska lösa det dock.

Plasttak, fördelar - släpper in ljus, inte minst till rummet/rummen innanför, nackdelar - fult.
Riktigt tak som smälter in med huset, fördelar - snyggt (chansen finns ivf), kan lättare isolerats till vinterträdgårdsstandard. Nackdelar - blir mörkt.

Kommit till slutsatsen att ett riktigt tak med rejäla takfönster på altantaket som linjerar med ljusinsläppen i ytterväggen borde vara det optimala. Sen motorstyrda markiser på takfönstren så man kan begränsa värmeinstrålningen på högsommaren. Nackdelar - prislappen... samt att jag antar man ökar risken för fuktskador något med varje skarv man har på taket.
 
Ja det är ju det som är dilemmat. En annan sak jag funderat på och även ritat lite på (dock så har jag inte kvar det nu) är om man skulle göra taket enbart på stolpar utan någon kontakt med huset. Vet inte dock hur man skulle få det att se bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.