Har ett hus byggt 1878 i Visby innerstad som min morfar gick hårt åt och renoverade 46 i funkisstil, mycket masonit gick det åt:D

Innertaken ser ut som på bilderna och när jag nu ska renovera ytskikten undrar jag dels om ev. faror med att plocka ner befintliga skivor, vad man skulle kunna förvänta sig att hitta under dessa och om ni tycker att det är bättre att bara smälla på någon form av renoveringsskiva över?

Är det någon speciell storlek, stil eller form på innertak som är att föredra, eller funkar det med bara helt slätt utan profil, lister eller annat?


Befintligt texturerat innertak med synliga masonitskivor och spikar i ett gammalt renoverat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt, strukturerat innertak med synliga masonitskivor från en renovering på 1940-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för råd!

Kajsa
 
Redigerat:
Åsa Lund
Dun menar väl att huset är byggt 1878?
 
  • Gilla
Chakib Youcefi
  • Laddar…
Jamen självklart (attans...), tack för det!
 
Det behövs fler upplysningar för att du skall kunna få några användbara råd. Vad är det för typ av hus, sten eller trä? Rumshöjd? Foder kring fönster och dörrar? Material på väggarna?

Det som sitter staket idag ser ut som treetex skivor, dvs porösa träfiberskivor. Om det är ett burget hus byggt 1878 skulle det kunna vara ett putsat tak bakom skivorna, men det kan också vara pärlspont.
 
Det kan ju se ut hur som helst bakom, min gissning är att det varit snyggare från början och att masonit och treetex inte nödvändigtvis monterades för att det som var under var fult eller dåligt utan mest pga mode. Men det som är under kan ju varit dåligt alternativt att det blivit dåligt pga monteringen av treetexen. Trots detta tycker jag ett hus från 1800-talet förtjänar att prova att titta vad som finns under, förhoppningsvis går det hyggligt lätt att återställa... Om det är kört så kan du ju alltid sätta gips, mellanlagret treetex som du då blir av med kan ju iofs funka som en tunn isolering men troligen är effekten rätt liten... Du kan ju även se om det finns fuktproblem om du tar bort skivorna. Ett alternativ är ju att ta bort en skiva och kika, beroende på resultat tar du bort resten eller sätter tillbaka skivan och gipsar... Själv tycker jag gips är "sämre" än puts eller papp, men gips har ju några fördelar tex brandhämmande (det är puts också).
 
Det är en träkåk, från början i mer "renässansstil" (?) innerväggarna består av tunna plank av ganska dålig kvalitet och sen är det mer eller mindre tapetserat direkt på.

Takhöjden är 2.40 i genomsnitt och inte samma i alla rum. Listerna är nog kvar från original de är rejäla och gedigna. Förutom stilbytet så hade morfar en avslappnad attityd till byggregler och inte så stor plånbok så det kan bli spännande!

Tack för goda gissningar och förslag, jag får riva och hålla tummarna

Nån som hade erfarenhet av den där "renoveringsskivan" i övrigt, skulle sånt funka?
 
renoveringsgips (den är väl 6mm har jag för mig) är ju inte så styvt, i ett tak borde det nog funka även om underlaget inte är slätt och man accepterar att det inte är 100% slätt (vilket sällan ett gammalt hus är). Fördelen med puts eller papp tycker jag är att det ger en mer naturlig yta, gips tycker jag kan bli lite opersonligt kantigt, på det sättet är nog renoveringsgipset bättre då det nog kommer följa underlaget något mer än vanligt gips. Men själv skulle jag inte vilja ha bara renoveringsgips på en plankvägg, det blir nog inte stadigt nog... Men tak bör det funka...
 
Tänkte bara återkoppla och berätta att det var gammal pappskiva bakom allt,
Delvis avlägsnad takbeklädnad visar gammal pappskiva och träplankor bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och bakom den vanliga plank
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.