Min svärfar är delägare (1/5) i en liten tomtremsa (ca 5 x 100 m dvs ca 500 m2) som delvis han nyttjar så att han kan köra in på sin tomt. Nu funderar han på köpa loss övriga ägare på den tomten. Hans granne äger också 1/5 och använder samma väg att köra till sin fastighet. Det är därmed en ägare som äger 3/5 och bor en bit därifrån men har ingen tomt som angränsar till den tomtremsa. Ytan/formen på tomten gör att den är omöjligt att bygga något på den. Nu funderar jag på hur man ska värdera denna tomtremsa? Tomten finns inom Höganäs kommun och inom tätbebyggt område. Tanken är att svärfar eventuellt ska slå ihop tomtremsan med huvudtomten för att på så sätt utöka storleken på tomten.
 
En kartskiss skulle underlätta bedömningen!
 
Låter ju mer som en väg än en tomt. Och om det finns fem delar i fastigheten, finns det då också fem byggbara/bebyggda fastigheter som har rätt att nyttja "vägfastigheten" för att ta sig till sin egen fastighet? Det kan i så fall vara rättigheter som finns kvar i de fastigheter som han som äger 3/5 av vägfastigheten kanske sålt av.

Med andra ord: Red ut eventuella servituts- och samfällighetsförhållanden kopplade till fastigheten. För i mina öron låter det som att fastigheten är tänkt att utgöra väg till minst fem andra fastigheter, och då är den nog värd rätt lite i sig själv. Samtidigt kan förstås grundfunktionen vara överspelad...
 
Så här ser "tomtremsan" ut: Satellitbild över en gata med markerade tomter och hus, utmärkta med röda pilar som visar på "tomtremsan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag killgissar vidare att de tre inre fastigheterna har varsin femtedel i "vägen" och att de fyra mot vägen har varsin tiondel då de inte har samma behov då de har direktkontakt med den stora vägen. Eller i alla fall att det var tänkt så från början. Verkar vara direkt oklokt att ändra det upplägget – jag skulle i alla fall inte sälja så att min infart blev en (onaturlig) del av någon annans villatomt.
 
De två övre fastigheterna har var sin 1/5-del och en annan äger 3/5 men han har inte sin fastighet vid "tomtremsan" utan en bit därifrån.
 
Är det bara jag som blir mer och mer förvirrad?

Om svärfadern inte har tomt intill "vägen" vad skall han då göra med den markremsan?
 
Han har sin tomt i direkt anslutning till "tomsremsan" och hade funderat på att utöka sin tomt genom att köpa loss övriga ägare och slå ihop sin tomt med "tomtremsan". Min fråga var hur man ska värdera en sådan tomt/väg?
 
Mårthen skrev:
De två övre fastigheterna har var sin 1/5-del och en annan äger 3/5 men han har inte sin fastighet vid "tomtremsan" utan en bit därifrån.
Jo, jag förstår det. Men tittar man på hur tomterna ligger så har de två tomterna längst till höger och den nere till vänster (som man inte ser om den är bebyggd) samma behov av vägfastigheten, medan de fyra som gränsar till den "stora" vägen har mindre behov (även om minst en har infart via vägfastigheten). Därav mitt antagande att vägfastigheten var tänkt att ägas av tre ägare med vardera 20 % och fyra ägare med vardera 10 %.

Även om ägandet sen inte blev så kan man tänka att andelar i en vägsamfällighet skulle fördelas så om någon krävde en lantmäteriförrättning om rätt till väg.

Därför vidhåller jag att det vore dumt att försöka köpa loss vägfastigheten. Den är sannolikt på goda grunder avstyckad för vägändamål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.