Hej!
Jag har ett äldre golv som jag vill ska få en slitstark yta som är lättstädad. Vill helst inte slipa golvet mer då det börjar bli tunt. Har spanat in golvolja, skulle det bli hyfsat resultat att olja in detta slitna lackade golv? se bilder, tack på förhand
 
  • Äldre, slitet trägolv med lackskador och märken, i behov av behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med tecken på slitage och rester av lack, möjlig behandling med golvolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det låter som att det är stor risk för att golvet blir fläckigt efteråt också eftersom oljan bara kommer åt där lacken har försvunnit.
 
  • Gilla
johan5588 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Det låter som att det är stor risk för att golvet blir fläckigt efteråt också eftersom oljan bara kommer åt där lacken har försvunnit.
Ja det kommer att gå åt skogen är jag rädd. Det finns såpass mycket lack kvar (som det ser ut på bilderna iaf) att oljan inte har något att fästa i. Den måste tränga in i träet, men nu ligger lacken som
en spärr.

Dessutom kan ingen olja eller lack i världen täcka över ett dåligt underarbete. Så vill du inte slipa, så är det nog bara att lägga in ett nytt golv.

Men jag undrar om det där med att golvet börjar bli för tunt. Hur tunt då?? Håller det ens för lite tunga möbler, välfyllda bokhyllor, din vattensäng, eller gästerna runt middagsbordet? Om det är så tunt att det inte går att slipa är det nog hög tid att byta ut det i alla fall.
 
Tack för era svar:) Det verkar som jag måste slipa golvet ändå. Det kanske håller för en slipning till, ska kolla mer nog hur många mm som är kvar.
Är det alltid bäst med en stor golvslip, typ hyrmaskin? eller kan det räcka med en liten handmaskin, typ bandslip?
 
Min mamma hade en extraknäckande ryss som skulle slipa hennes golv med en bandslip en gång. Han värderade sin tid mindre än hyran av golvslipen och hade tillgång till en kraftig bandslip. Jag hjälpte till med transporten av golvslipen när han insett sitt misstag.

Rent generellt skulle jag glömma alla planer på bandslip och hyra en riktig golvslip. Men är det ett mycket litet utrymme kanske det går att genomföra med bandslip.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Hyr en golvslip, men var beredd att komplettera med en hörnslip, eftersom golvsliparna inte brukar nå in överallt.
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
ullberg
Jäklar va risigt resultat det blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.