Hej,
har 12mm cu rör prisol ur väggen och bygger sedan vidare uppåt mot handfat med vinkelkulventil CU15. Men det är något tok med kopplingen för den läcker vatten. Se bild för hur det ser ut efter demontering.
Är det förminskningen som inte har tryckts in så mycket som den ska? Eller borde jag använt en vinkelkulventil med rak koppling?

Två avmonterade vinkelkulventiler med synliga rörkopplingar på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Jag ser tre fel på bilden:

1.
Det är inte Vatettes förminskningar. Vatettes förminskningar är förnicklade och har ingen kant längst ut som dina har.

2.
Rören bottnar inte i förminskningarna.

3.
Du har tyvärr inte följt monteringsanvisningen för varken klämringskopplingar inte heller för väggbrickan.
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/634398_vaggbricka_koppar.pdf

Tråkig läsning, men tyvärr antagligen varför det läcker. :confused:

Vatettes förminskning 15x12:

Förminskning av metall för VVS-installationer, förnicklad finish, med synlig kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ok, tack.
Beställde exakt sådana men inte tillräckligt många. Så jag kompletterade på närmaste byggvaruhus där den sorten som är på bilden fanns i en låda märk med vatette!
Förutom att det är fel fabrikat på förminskningen, vad mer är det som är fel menar du?
 
Krilleman
Tyvärr så har du inte fått vatette :confused:

Rören ser inte ut att bottna i förminskningen heller.

Använde du stödhylsor?
 
Eller så har jag fått fel dimension. Efter att ha läst vatettes katalog kan jag konstatera att 15x12 (och 15x10) är förnicklade, medan så gott som alla andra är gula. Har nu beställt korrekta från sigro för att få ihop det rätt!
Stödhylsor yes!
 
Krilleman
Får du bort förminskningarna som sitter där då?
 
Det hoppas jag... Några tips på hur man går tillväga?
 
Krilleman
Jag vet faktiskt inte... :confused:
 
Krilleman
Hur gick det?
 
Det gick bra till slut.
Lagom mycket envishet och en gnutta milt våld så fick jag till slut bort det som var fel. Nya korrekta förminskningar på plats och nu ser allt bra ut :)
 
Krilleman
(y) Toppen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.