H
brukar göra enligt följande:
fräsa spår i råsponten, montera rännkrokarna, lägga en remsa papp för att förhindra kondens, montera fotplåt, sedan starta pappläggningen som vanligt
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
hul skrev:
brukar göra enligt följande:
fräsa spår i råsponten, montera rännkrokarna, lägga en remsa papp för att förhindra kondens, montera fotplåt, sedan starta pappläggningen som vanligt
Då tycker jag man bör ha en kil på takstolen under råsponten. Annars hamnar rännan så lågt att det ser för djävligt ut. Fräsa är överkurs om det inte är plåttak.
 
  • Gilla
VillaAnna och 1 till
  • Laddar…
H
RoBo skrev:
Då tycker jag man bör ha en kil på takstolen under råsponten. Annars hamnar rännan så lågt att det ser för djävligt ut. Fräsa är överkurs om det inte är plåttak.
kil kör vi alltid med, men bygger aldrig villor längre var länge sedan man gjorde de.
så ska inte säga hur de görs nu
 
Sätt den på en bräda (sista läktraden) längst ned, om du inte har en kil på takfoten.

Enligt mig så är en fotplåt under pappen på råsponten onödig om du nu har en fotplåt på läkten....
 
Jag har aldrig fattat detta med kondens under fotplåt på ett panntak, blir det verkligen kondens där? Fotplåten sitter ju på takfoten som är i sin hela konstruktion är utomhus.... temperaturskillnaden bör tas upp rätt så enkelt tycker jag....
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
H
19magnus skrev:
Jag har aldrig fattat detta med kondens under fotplåt på ett panntak, blir det verkligen kondens där? Fotplåten sitter ju på takfoten som är i sin hela konstruktion är utomhus.... temperaturskillnaden bör tas upp rätt så enkelt tycker jag....
fast ovan sidan av ett tak blir ju kallare en undersidan vid "ogynnsamma" förhållanden, strålning
 
Stark vind, hagel och lite sol men de fick lite gjort i alla fall.
Råsponten som lades igår är nu fastspikad. Takduk (har lärt mig att vi inte har papp) ligger men den sitter inte helt fast än.
Tak med nylagd takduk och råspont, spikhål och rester från byggprojekt synliga på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev lite besviken idag. De har kapat råspont som ramlat ned på vårt uterumstak av isolerplast. Undrar vem/hur de ska städas bort. Dessvärre gjorde en spik hål i taket :(

Uterumstak av isolerplast med nedkapat råspont och en spik som gjort hål, omgivet av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råspontsbräda med utstickande spik på ett vått genomskinligt uterumstak med vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen hade nog killarna lite bråttom, så jag fick städa taket. Fredagsbråttom kanske.
Tak med fastspikad råspont och takduk, verktyg, samt skadat uterumstak nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
nimhed skrev:
Stämmer det att tegelpannor kräver större lutning än betongpannor?
Tegelpannor Vittinge minst 22 graders lutning,
Betongpannor redan från 14grader.
Bra med seriösa entreprenörer med riktiga ställningar.
Kul att se👍🏻
 
Kil är inte godkänt enligt Moniers monteringsanvisning.
Tänk på det. Annars gäller inga garantier.
 
Att firman har valt att lägga fotplåten under hängrännan är mycket bra gjort. Då ser kunden i tid om pannorna läcker eftersom vattnet åker utanför rännan. Detta sätt är det vanligaste bland erfarna snickare. Även fast det inte alltid tas upp i byggbeskrivningar.
 
  • Gilla
Charlie2 och 1 till
  • Laddar…
Lördag förmiddag och två pers från firman kommer till vårt tak för att fixa till det jag påpekat i mail igår kväll, bl a att duken inte mådde så bra i de starka vindar som blåser. De ägnade en timme att fixa rent plasttaket, tätade hålet och satte fast allt som ev kunde blåsa ned.
Det är bra respons! Och jag är nöjd och kan sova lugnt i blåsten.
 
  • Gilla
Tågmästarn
  • Laddar…
D
Men vad stod det i offerten, takduk eller papp? det är stora prisskillnader.
 
DMOL skrev:
Men vad stod det i offerten, takduk eller papp? det är stora prisskillnader.
Takduk
 
Vad är det för skillnad på duk och papp?
Fördelar/nackdelar, hur stor prisskillnad?
 
Finns väl knappast underlagspapp längre. Iallafall inte som använd i vanliga fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.