19magnus skrev:
Låt dem göra sitt jobb, kolla när det är klart istället. Finns inget värre än när en person beställer ett jobb och sedan berättar hur det skall utföras.
Jag har bara ställt en fråga, jag hoppar inte på ngn med pekpinnar ;)
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
19magnus skrev:
Låt dem göra sitt jobb, kolla när det är klart istället. Finns inget värre än när en person beställer ett jobb och sedan berättar hur det skall utföras.
Är det inte bra om nåt saknas att säga till i tid?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Det saknas väl inte om det inte är klart?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
19magnus skrev:
Låt dem göra sitt jobb, kolla när det är klart istället. Finns inget värre än när en person beställer ett jobb och sedan berättar hur det skall utföras.
Man måste ju skilja på att komma med pekpinnar och att påpeka fel eller ställa frågor för att man är intresserad. Jag är själv (och många andra här gissar jag) nyfiken på hur saker fungerar och varför man gör på ett visst sätt och ställer ofta frågor till yrkesmän i alla kategorier om det jobb de utför. Jag tror(och hoppas) att de flesta uppskattar att någon visar ett intresse i det jobb som de utför.
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
noone70 skrev:
Man måste ju skilja på att komma med pekpinnar och att påpeka fel eller ställa frågor för att man är intresserad. Jag är själv (och många andra här gissar jag) nyfiken på hur saker fungerar och varför man gör på ett visst sätt och ställer ofta frågor till yrkesmän i alla kategorier om det jobb de utför. Jag tror(och hoppas) att de flesta uppskattar att någon visar ett intresse i det jobb som de utför.
samma här.. man känner sig som ett barn;) "varför gör du sådär"
 
Fick svar att det saknas en fotplåt och med denna lösning kommer rännan närmare pannorna. Firman har gjort så här i många år och jag känner mig trygg med det svaret.
 
  • Gilla
19magnus och 1 till
  • Laddar…
19magnus skrev:
Låt dem göra sitt jobb, kolla när det är klart istället. Finns inget värre än när en person beställer ett jobb och sedan berättar hur det skall utföras.
När det är klart kan det vara för sent, det är tvärt om bra att reda ut alla frågetecken så fort som möjligt.
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Fotplåten saknas, antar att den monteras innan det är färdigt, i rest my case😎
 
  • Gilla
Grillo
  • Laddar…
S
Var rinner vattnet ner som tar sig in bakom pannorna och rinner på takpappen?
 
  • Gilla
tanker och 1 till
  • Laddar…
Har räknat tokigt men idag är åttonde dagen gjord och tre dagar var det en ensam kille som snickrade, idag var de två men sista timmen tre (för att få klart all spont).
Råspont lagd på denna halva, ligger fint under presenningen. Väderprognosen är inte säker men det verkar ska vara uppehåll de närmsta dagarna.
Nylagd råspont på tak med skräp och en metallhink, under en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvrenoverat hustak täckt med presenning och byggställning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lärdom!
Det blir enormt lortigt (särskilt när de river ett mossbeklätt tak). Jag sopar och plockar runt huset varje kväll. Tyvärr ligger det även lite plåtbitar, spik o skruv som jag plockar då vi har två hundar som gärna tassar runt på gården.
Smutsigt trätrallgolv med spillning, mossa och smuts framför en vit dörr, byggprojektets rester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är ett roligt projekt? Nej, fortfarande inte. Det drar ut på tiden (som vi fick info om) och det är mest synd om hundarna som inte trivs med allt spring och soikande på taket. Svårt att förklara för dem :|
 
D
Charlie2 skrev:
De fäster pappen med häftklammer.
Mina besiktningsmän sa att det inte var ok med häftklammer till papp om inte tillverkaren specificerat detta.
Det bör även sitta en plåt under hängrännan vid pappen, för det vatten som rinner längs med pappen.
 
Redigerat:
sinuslinus skrev:
Var rinner vattnet ner som tar sig in bakom pannorna och rinner på takpappen?
Förhoppningsvis gör de så tätt att det inte rinner på pappen (ingen aning). Därför anlitade jag en firma som lagt tak sedan 1969-de är väldigt mycket bättre än mig. ;) oxh jag tror att slutresultatet blir bra.
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Var rinner vattnet ner som tar sig in bakom pannorna och rinner på takpappen?
Och hur mycket vatten kommer det där ? Tycker jobbet ser jättebra ut. Snyggt med plåten som täcker kanten på råsponten. Verkar vara bra hantverkare. (y)
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Man kan dra allt till ytterligheterna, det lilla som kommer in under pannorna kan man spä ut whiskeyn med om det inte är lertegel....

Kondens m.m följer takpappen ned till takfoten som är utanför fasad, här lämnar det pappen och blandar sig med allt annat som kommer från himlen.

Fotplåten har man för att pappens bitumen löses upp av uv och torkar. Sätter man rännan och Fotplåten som på bilden ovan så skyddar man pappa en från uv, snön som lägger sig i rännan och töar trycker inte in under pappen utan hamnar i värsta fall mot läkten/brädan som kroken sitter i.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ska själv lägga om taket om ett par veckor och det här med fotplåt och rännkrokar blir jag inte helt klok på. Jag tror en variant är som i ts fall att ha fotplåt på råspont under duken (ser ut som modern duk som får häftas!) och sen rännkrokar på den nedersta läkten. Ev sätter man en till plåt för att gömma läkten. Det är den varianten jag är inne på, då hamnar rännan rätt nära taket.
En annan variant är att krokarna monteras nedfällt i råsponten under fotplåt och duk/papp. (som Lindab visar). Då hamnar rännan längre ner och det blir fult enligt mig.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.