Vore intressant att höra era uppfattningar: Vi ska om två år flytta till en lägenhet som vi reserverat. Jag funderar på vad som är bäst, renovera innan eller sälja orenoverat?
Har ju ingen aning om hur en framtida köpare är till sinnes?
Huset är byggt 1929 och vi flyttade in 1975. Byggt garage, bytt tak (tegel), lagt på panel och isolerat, inrett vinden till tre rum etc.

Det går att göra väldigt mycket av huset som är på "4" plan; källare, två plan (andra plan ursprungligen för uthyrning) samt inredd vind.

Men min undran är: ska vi bry oss om att renovera?
 
Åsa Lund
Jag hade möjligen målat väggarna vita. Och servat det som redan finns för övrigt. Kolla med en mäklare på orten om tips annars?
 
Om det inte är gjort mycket efter 70/80 -talen på invändiga ytskick blir det nog en rätt rejäl renovering. Om det ska kännas "nytt" och attrahera köpare som värderar detta måste ni gå igenom hela huset inkl badrum, kök, alla ytskick. Samt få till stilen så att det passar köparna. Lär kosta minst 1 Mkr och ni lever troligen i byggstök under en längre period. Det måste ni besluta om det är värt, samt hur mycket ni kan tjäna mer på detta. Hör förslagsvis med en mäklare. Kanske kan de tipsa om det är något som absolut bör fixas när ni nu har så gott om tid (tex ev radon sanering eller liknande).
 
Det är svårt att få betalt för omfattande renoveringar. Jag skulle lägga lite resurser på att putsa till sådant som inte ser OK ut. Ytskikt, fönster, dörrar med "hål", handtag som kärvar eller hänger, droppande kranar, missfärgat toalettporslin, slitna bänkskivor i köket etc. Putsa upp trädgården, smörja gångjärnen, ordna tätningslister, putsa till altanen, fixa plattorna på uppfarten, måla räcket till trappen och vad man nu har att göra.

Eftersom ni vet att ni skall flytta har ni ju också ett bra tillfälle att göra er av med saker som inte skall med till lägenheten i god tid före husvisning, så det ser ljust och öppet ut. I övrigt brukar husköpare gilla eldstäder som fungerar, och att listan med saker som måste göras ganska snart inte är allt för lång. Att flytta in i något som inte är tipp-topp-renoverat enligt de senaste inredningsmagazinen, men där allt är funktionellt, attraherar också många köpare.
 
Jag tror iofs, att hus i "topplägen" ger avsevärt högre pris om de är i perfekt skick, dvs. en renovering för en miljon lönar sig, OM huset ligger i toppläge. Men det lönar sig inte att göra dyra renoveringar, där det ändå måste göras mer. Utan i så fall bara åtgärda sådant som kan uppfattas som lite skabbigt eller trasigt.
 
BirgitS
Om man ger sig in på att renovera gäller det att göra det till "rätt" stil, det måste bli det utseende som målgruppen, oftast par som är 30 - 35 år när det gäller hus (om det inte är för litet för en barnfamilj), tycker är snyggast och det kan vara svårt att veta det om man själv är äldre.

När vi skulle flytta från huset 2011 hade vi just fått en vattenskada i ena badrummet och vi var runt till flera kakelfirmor och frågade vad de sålde mest av till dem som var 30-35 för att veta vad vi skulle välja. Då var det ju svart-vitt som gällde så det fick bli det fast det är något vi aldrig skulle välja till oss själva.
 
Tacksam för de svar som inkommit!
Kan komplettera ursprungsinlägget med lite info som har fått mig att fungera på just frågeställningen.
Husets läge är bra, attraktivt.
Tror att vi kan få ca 8" utan renovering.
Kan vi få 9" om vi lägger ned 1"? Är det då värt det?
Köparen får ju i alla fall inte det den vill ha utan måste antagligen göra något, om inte annat för att visa att man gjort ngt?

Ett trick skulle kanske vara att få tag på en köpare som är villig att betala 8" och komma överens om viken insats som vore värdefullast för köparen?

Frågan är då bara vem som ska betala, säljaren som kan dra av renoveringskostnaden eller köparen som först vid sin försäljning man inverka på reavinsten.
 
BirgitS
ThoBer skrev:
Tror att vi kan få ca 8" utan renovering.
Kan vi få 9" om vi lägger ned 1"? Är det då värt det?
Nej, det är inte kul att bo i ett renoveringsobjekt där allt är dammigt och stökigt samt man ska kolla hantverkare hela tiden, och inte heller trevligt att sen bo med ett kök eller ett badrum man inte tycker om.
 
BirgitS skrev:
...och inte heller trevligt att sen bo med ett kök eller ett badrum man inte tycker om.
Och kanske inte våga röra en pryl för att riskera att det inte skall se "nytt" ut.

Men jag förstår inte uträkningen:
ThoBer skrev:
...
Tror att vi kan få ca 8" utan renovering.
Kan vi få 9" om vi lägger ned 1"? Är det då värt det?
...
Vad skulle vinsten med renoveringen över huvud taget vara? Mer reavinstskatt till staten?
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
"Vad skulle vinsten med renoveringen över huvud taget vara? Mer reavinstskatt till staten?"
Det är en frågeställning som ingår i min fundering.

Tack för att Du preciserade även den delen.
 
S
ecb182 skrev:
Om det inte är gjort mycket efter 70/80 -talen på invändiga ytskick blir det nog en rätt rejäl renovering. Om det ska kännas "nytt" och attrahera köpare som värderar detta måste ni gå igenom hela huset inkl badrum, kök, alla ytskick. Samt få till stilen så att det passar köparna. Lär kosta minst 1 Mkr och ni lever troligen i byggstök under en längre period. Det måste ni besluta om det är värt, samt hur mycket ni kan tjäna mer på detta. Hör förslagsvis med en mäklare. Kanske kan de tipsa om det är något som absolut bör fixas när ni nu har så gott om tid (tex ev radon sanering eller liknande).
1 miljon? Jag köpte en hus från 78 nyligen. Allt var original och det kostade mig 300.000 att renovera badrummen, badrumsmöbler, nya kopparrör, blandare, toaletter kök, tvättstuga, vitvaror, ytskikt, golv, färg utomhus, stort trallgolv utomhus, ny ytterdörr och hur mycket mer som helst. Hela huset är som nytt.

Köpte huset för 700.000, nu är det värderat till 1,5 miljoner.
 
  • Gilla
Thorsten Bergqvist
  • Laddar…
Stadsfiskalen skrev:
1 miljon? Jag köpte en hus från 78 nyligen. Allt var original och det kostade mig 300.000 att renovera badrummen, badrumsmöbler, nya kopparrör, blandare, toaletter kök, tvättstuga, vitvaror, ytskikt, golv, färg utomhus, stort trallgolv utomhus, ny ytterdörr och hur mycket mer som helst. Hela huset är som nytt.

Köpte huset för 700.000, nu är det värderat till 1,5 miljoner.
Ja om du gör arbetet själv låter det rimligt, beroende på vilken nivå på kök, badrum och annat du valt. Men då måste du räkna in din arbetstid också. Huruvida TS tänkt sig att renovera själv framgår inte men jag gissar mig till att hantverkare ska användas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, det är i den riktningen min fundering går! Köparen kan göra en renovering som utgår från sitt behov och kan av/anpassas medan säljaren kan "kasta bort" pengar som inte gynnar någon.
Var går gränsen mellan förnuftig och onödig insats?
 
Mitt förra svar hamnade fel!
Huset är välskött.
Men då det har stor potential till intressant om/tillbyggnad anpassad till köparens preferenser räknar jag med att en kreativ köpare med reserver att köpa ett relativt "dyrt" hus också har resurser att utifrån sina behov anpassa det till sina framtida behov. .
Det omfattar t ex att källaren, som nu inte längre har oljeeldning vilket frigjort utrymme att ändra och tom ha spa där oljetanken varit, mä exteriört där köket kan expanderas med glasinfattat matrum i öst/syd med eller utan ytterligare källarutrymme. Har själv har funderingar i den riktningen men inte egentligen haft behov då vi inte bor i huset sommartid.
 
Väldigt många köpare älskar att renovera ytskikt, däremot inte att lägga om tak, dränera, fixa radon etc.

Om man renoverar ytskikt är det extremt viktigt att få till stilen rätt. Nyrenoverat i fel stil skrämmer bort köpare, då missar man båda grupperna så att säga. Varken de som gillar att renovera eller de som vill ha något klart kommer börja buda vilket leder till låga priser.

Hur renoverar man ytskikt rätt då? Enklast är att hålla sig till husets stil, så ett 1920-tals hus får gärna andas 20-tal och ett från 50-talet 50-talet. Då blir renoveringen "tidlös".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.