K
Stadsfiskalen skrev:
De drog alltså tillbaka kravet, men du höll inte det du lovade. Istället hänger du ut företaget. Jag överväger att kontakta företaget för att påvisa att du ändå hängde ut dem. Då kan de skicka ut kravet till dig igen!

De har alltså frångått sin policy, garanti i 5 år. Du är en jobbig kund som ringer och hotar efter 9 år! För att ändå hålla en god relation, kör de en goodwill och bjuder på 6126 kronor. Men du kände väl "mycket vill ha mer" och vill nu säkert ha en helt ny maskin?
Grattis! du var nog absolut sämst att läsa och förstå vad som skrivits.
Det var ingen som frångick sin policy, det var heller ingen som kände "mycket vill ha mer", nä jag fick allt betala...
 
K
LÄS gärna innan ni skickar kommentarer. Ingenting av det här handlar om att hänga ut någon för att jag inte fått någon del.
det handlar inte heller om att jag tycker tillverkare ska ha livstidsgaranti
jag tycker det är rimligt att OM någon tillverkar en del som inte riktigt håller måttet för vad den är tänkt att klara av, tar sitt ansvar och antingen står för delen som man VET är en svag länk eller att man reducerar priset på den då den faktiskt borde hållit längre.

tycker ni att det är ok att en styrbox håller 9 år, grattis, köp en BAXI Multiheat 1,5.
ni andra som inte gör det och står med pannval, ni vet vad som kan hända med denna modell.
var lite kontentan med hela inlägget men det visste ju ni redan då ni läste igenom innan kommentaren kom, eller hur.

Enkelt.
over and out.
 
Redigerat av moderator:
Förstår jag händelseförloppet rätt? Du hotar med att gå ut på forumet om du inte får svar - du får då svar från dem - ändå går du ut på forumet?

Visst kan man vara besviken på att saker inte håller så länge som man förväntat sig. Men att hänga ut ett företag på forumet för att de inte ger dubbelt så lång garanti som utlovat känns väl inte helt rättvist?

/Krille
 
K
Krille4 skrev:
Förstår jag händelseförloppet rätt? Du hotar med att gå ut på forumet om du inte får svar - du får då svar från dem - ändå går du ut på forumet?

Visst kan man vara besviken på att saker inte håller så länge som man förväntat sig. Men att hänga ut ett företag på forumet för att de inte ger dubbelt så lång garanti som utlovat känns väl inte helt rättvist?

/Krille
Haha, nä, du förstod inte heller......läs igen.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
krille krokodil skrev:
Haha, nä, du förstod inte heller......läs igen.
Jag har gjort det men förstår fortfarande inte så du får gärna förklara :)

Du fick väl ett svar även om det inte var det svar du önskade?

/Krille
 
S
krille krokodil skrev:
Grattis! du var nog absolut sämst att läsa och förstå vad som skrivits.
Det var ingen som frångick sin policy, det var heller ingen som kände "mycket vill ha mer", nä jag fick allt betala...
Du är sämst på att förklara. Skriv mer utförligt om du vill ha bättre svar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F
krille krokodil skrev:
LÄS gärna innan ni skickar kommentarer. Ingenting av det här handlar om att hänga ut någon för att jag inte fått någon del.
det handlar inte heller om att jag tycker tillverkare ska ha livstidsgaranti
jag tycker det är rimligt att OM någon tillverkar en del som inte riktigt håller måttet för vad den är tänkt att klara av, tar sitt ansvar och antingen står för delen som man VET är en svag länk eller att man reducerar priset på den då den faktiskt borde hållit längre.

tycker ni att det är ok att en styrbox håller 9 år, grattis, köp en BAXI Multiheat 1,5.
ni andra som inte gör det och står med pannval, ni vet vad som kan hända med denna modell.
var lite kontentan med hela inlägget men det visste ju ni redan då ni läste igenom innan kommentaren kom, eller hur.

Enkelt.
over and out.
Tycker du det är konstigt att en garanti på 5år är just 5år? Tycker du det är extremt anmärkningsvärt att ett styrkort pajar efter 9år? Tror du att BMW eller Volvo hade bjudit på en ny ECU om du ringt och tjurat som en 6-åring med förstoppning?

Jag har också läst det du skriver och drar samma slutsats som i princip alla andra. Du hotar med ett forum, får din jävla del gratis bara du drar åt helvete och aldrig hör av dig igen men du går ändå ut och "varnar" för företaget. Det är väldigt svårt att läsa sig till nåt annat. Det finns många dåliga företag som men det finns nog fler kassa kunder.
 
  • Gilla
Byggvargen och 1 till
  • Laddar…
Väldigt konstigt tankesätt TS har, jag förstår det att så länge något går sönder som han tycker är rätt uppenbart ska hålla så ska företaget ersätta med en ny del oavsett garantitiden, har jag förstått TS? Man blir aldrig förvånad!
 
fsn skrev:
Tycker du det är konstigt att en garanti på 5år är just 5år? Tycker du det är extremt anmärkningsvärt att ett styrkort pajar efter 9år? Tror du att BMW eller Volvo hade bjudit på en ny ECU om du ringt och tjurat som en 6-åring med förstoppning?
Jag har iofs. en bekant som lyckades med BMW, det var visserligen bara ngt. år efter att garantin gick ut. De försökte debitera 16 000 för ett ECU kort, en BMW som låg i den högre halvan av deras prislista.

Han hade inga framgångar med verkstaden, men släpade ner försäljaren. och menade att om jag vill ha en bil där elektroniken pajar direkt efter garantin, så skulle jag välja en Skoda istället, då kan jag köpa ny bil varje gång torkarbladen är slut, eller när den behöver tvättas, det skulle bli billigare än att äga BMW. Han slapp betala reparationen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag undrar vad en sån där pelletspanna kostar och vad man får för ekonomi i eldningen om den ska hålla bara nio år, eller bara fem år för den delen?
 
H
När jag köpte bergvärmepumpen sa de att den håller 10-15 år.
Där många får göra ett kompressor byte under en livstid ca 30000.
En del klarar sig utan.
Får ju inte den på garanti för det.
 
Har själv ingen bergvärme eller pelletspanna, men i min värld är en pelletspanna en mycket enklare konstruktion är en bergvärmepump. Den ska väl i princip bara putta in pellets med jämna mellanrum.
Ett styrkort som "regelbundet" går sönder efter ca 9 år tycker jag är dåligt. Ett vitalt kort utan rörliga delar bör hålla längre, kanske är det konstruerat med för dåliga elektriska marginaler, och/eller påverkas av värme och vibrationer.
 
etompau skrev:
Ett styrkort som "regelbundet" går sönder efter ca 9 år tycker jag är dåligt.
Japp, det kan jag hålla med om. Det finns ingen anledning att ett sådant kort inte skulle hålla pannans livslängd.

Men de kanske de också gör. Alltid slinker det igenom någon komponent som inte håller måttet, och det kan ju inte konstruktören lastas för. Så man måste ju se till om det är vanligt att de här styrkorten ryker, eller om det här var undantaget som bekräftar regeln.
 
Ser ut som att det är ett dansktillverkat kort från Nautronic. Hittar inte så mycket mer på nätet.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag undrar vad en sån där pelletspanna kostar och vad man får för ekonomi i eldningen om den ska hålla bara nio år, eller bara fem år för den delen?
En Multi heat 1,5 kostar enligt tillverkarens hemsida mellan 65000-68000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.