I början av 2018 tar vi över svärföräldrarnas hus. Vi har börjat fixa lite smått på ovanvåningen och fick reda på nu att det är ojordade uttag i hela huset (utom där det måste vara jordat såklart)

Vi ska resa en vägg till nytt rum uppe och elektriker ska fixa elen.

Nu till min fråga, svärföräldrarna byggde huset 1981, bör man dra om samtlig el i huset kanske och köra allt jordat? Eller räcker det att dra el (gissar ojordat då) i det nya rummet?
 
Låter som over-kill i mina öron. Bor i ett hus byggt 1992, ojordat utom i köket.
Det är inte tillåtet att blanda jordat och ojordat inom samma rum/yta.

Det viktigaste är att ni har en jordfelsbrytare.

Titta på dina elprylar, hur många är utrustade med jordade kontakter?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag skulle tro att det är så enkelt att det bara är att dra i en gulgrön fk i rören och sätta jordade uttag. Det kan tom va så att det är jord dragen till första kopplingsdosa. Om ni nu vill ha jordat.

Annars är det bara att köra ojordat i det utrymmet som blir uppdelat.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Tror det är köket de har jordat bara också.

Elprylarna har jag noll koll på... Vi bor i heljordad bostadsrätt idag ...

Enligt elektrikern vi rådfrågade så tyckte han elen var för gammal...
 
Jordfelsbrytare sitter där en. :)
 
Att drar om el från 1981 låter som en stor kapitalförstöring, men en bra affärsidé för elektrikern.
Som sagt säkerställ att ni har en jordfelsbrytare, titta sedan över uttagen så att de är hela och inte spruckna och att de sitter ordentligt fast i väggen. Titta även på väggbrytarna så att de sitter fast, och inte har börjat gulna och torka. De funkar säkert men kan vara trevligt att byta ur ett estetiskt perspektiv.

Elrpylarna, du bör kunna se på dina grejor om de har en jordad stickkontakt, inte många grejor idag kräver jordanslutning. Vattenkokare och brödrost är i princip de portabla grejor som idag kräver jord för skydd mot elfel.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 7 till
  • Laddar…
MissDecibel skrev:
Jordfelsbrytare sitter där en. :)
Bra! Kolla så att den funkar, först genom att trycka på testknappen. Och be elektrikern kolla den (nyare varianter är bättre, men frågan är om det spelar någon större roll i en "vanlig" villa). JFB är det viktigaste som hänt på säkerhetssidan sedan 1982.

Som andra säger så är det få apparater idag som är skyddsjordade, så värdet av jordade uttag är mindre. En installation från 1982 är inte "för gammal" generellt. Det beror på hur det ser ut, blivit något slitage, eller andra fel. Men man kan inte säga att de skulle vara dålig bara pga åldern som sådan.

Vissa apparater mår dock bra av att sitta i ett skyddsjordat uttag eftersom de vill ha någon slags funktionsjord. Exv. en stationär dator, ljudanläggning eller dylikt. Så har ni sådana så kan det vara motiverat att jorda de rummen de skall stå i. Men det blir snabbt överkurs, och kan och kommer att leda till långa diskussioner... :) Så jag skulle inte säga att det är egentligen kritiskt.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, ska ut en elektriker i morgon och besikta elen, men vill höra mig för lite. Klart elektriker vill försöka tjäna lite extra :)
 
Och inte så lite heller. Att dra om allt kostar avsevärda summor.

En sak som kan vara vettig att kontrollera är att du har petskyddade uttag (obligatoriskt numera). Om de inte är petskyddade så bör du byta, iallafall innan småbarn vistas i rummen. Det är lätt att byta själv, och det ligger inom det man får göra själv (i princip det enda man får göra själv).
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
1981 fans det petskydd på dom allra flesta uttagsfabrikat, möjligen att nått "udda" fabrikat saknade skydd. Där det saknades petskydd längst var på dom enkla uttagen som man använde tex för kyl/frys och satt på svåråtkomliga platser.
 
O
Kolla att jfb fungerar så är mycket redan gjort... Sedan skulle jag jorda alla uttagen, men det är bara jag. Du kommer klara dig alldeles utmärkt ändå säkerhetsmässigt, det är egentligen bara ytterligare ett snäpp... Att en anläggning från -82 skulle vara gammal och behov av pension låter lite väl ambitiöst av elektriker. Det var nog snarare hans plånbok som var tom och behövde pengar...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det finns vissa hantverkare som man kan se hur kassaapparaten går igång i ögonen på dem, när de kommer till vilket hus som helst som inte är nybyggt. Jag hade nyligen en rörmokare här för ett busenkelt jobb (för honom, inte för mig), och han började rya om det ena efter det andra, som måste bytas enligt honom, och dyrare och dyrare och större och större jobb blev det som han tyckte måste göras... det slutade med att han försökte sälja på mig en hel bergvärmeanläggning, innan jag lyckades mota ut honom genom ytterdörren.

Om el från 1981 är "för gammal" så får en hel del av fastighetsbeståndet i Sverige byta kablar. Själv har jag el från 1957, och det är först nu den börjar bli kass.
 
  • Gilla
MissDecibel
  • Laddar…
Men om jag jordar alla uttag så måste man väl dra om elen?
 
Jamen varför ska du göra det? Vi har ojordat överallt utom i köket, och det går alldeles utmärkt trots en uppsjö av elektroniska prylar. Den enda gången jag tänker på det är när åskan går, för då skulle jag vilja ha ett åskskydd (om det nu hjälper), och då krävs jordade uttag. Men annars, nä.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Då brukar man knyta fast dom trådar som redan finns i en dragfjäder, sedan drar man ur dom och knyter på jordtråden och drar till baka allt. Eller så knyter man i nya trådar och använder dom g:a som dragtråd. Den första metoden kostar lite mer i tid samt mindre i material, den andra lite mer i material och mindre i tid. Och totalt skiljer det inte många kronor. När det gäller uttag så är jordade några kronor dyrare än ojordade, men det skiljer inte mycket.
 
  • Gilla
Peter Öjergren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.